Reis door de Grote Leegte

Zaterdag, 13 januari, 2018

Geschreven door: Bart de Haas
Artikel door: Harald Pauli

Beproeving in de Canadese wildernis

[Recensie] Het zal je maar gebeuren: tijdens een trektocht door de uitgestrekte Canadese wildernis verlies je tijdens een rivieroversteek, op tweehonderd kilometer van de bewoonde wereld, je rugzak met je hele hebben en houden. Je hebt alleen nog de (natte) kleren aan je lijf, een zakmes, een stukje touw en wat natte lucifers.

Waar ieder normaal mens zou besluiten om rechtsomkeert te maken en over relatief bekend terrein terug te keren, besluit Bart de Haas het avontuur aan te gaan en verder te trekken. Daarmee onderscheidt het boek zich meteen van veel andere survivalverhalen. Lange tijd twijfelt de schrijver zelfs of hij wel terug moet keren naar de bewoonde wereld; zo hinkt hij eigenlijk voortdurend op twee gedachten. Zonder zweverig te worden wordt de tocht, die niet van ontberingen gespeend is, ook een ontdekkingstocht naar zichzelf. Uiteindelijk echter – de winter nadert inmiddels snel – wint het verstand het van het gevoel en keert hij terug naar de beschaving.

Het boek leest vooral prettig omdat de schrijver zichzelf niet wegzet als een stoere avonturier, maar wel als een mens die grote twijfels kent en soms gewoon domme fouten maakt. Niettemin weet hij het door zijn opleiding en ervaring heel lang vol te houden; veel langer dan de gemiddelde lezer van dit boek in ieder geval. Door zijn schrijfstijl geeft hij interessante inkijkjes in de psyche van iemand die zich in een situatie van leven en dood bevindt maar weet hij ook de fantasie van de lezer te prikkelen; je ziet het allemaal zo voor je. De enige omissie is misschien een korte inleiding waarbij iets meer op de levensloop van de schrijver wordt ingegaan.

Eerder verschenen in Bergen Magazine