Reizen Waes Nederland

Vrijdag, 3 juni, 2022

Geschreven door: Joke van Vliet
Artikel door: Patrice van Trigt

God creëerde de wereld, de Nederlanders creëerden Nederland

[Recensie] Reizen… Ik leef ervoor, droom ervan en kan alleen al van het vooruitzicht op een reis enorm genieten. Tom Waes is ook zo’n liefhebber alleen mag hij het voor zijn werk doen, de bofkont! (Ik zoek ook zo’n baan!) Hij ontmoet prachtige mensen, heeft jaloersmakende plekken op aarde bezocht, de mooiste uithoeken gezien en de meest bizarre locaties met een bezoekje vereerd. Bestemmingen die niet 1, 2, 3 in reisprogramma’s zijn opgenomen, juist omdat ze zo afwijken van ‘het normale’. Al jaren volg ik zijn reisprogramma’s; hek…ik neem ze zelfs op om later nog eens te bekijken. De dingen die hij ziet, doet en onderneemt zijn voor een reisgek als het spek op een kat binden. Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat de uitgebrachte boeken naar aanleiding van zijn programma Reizen Waes hier in de kast staan.

Bij het uitbreken van de pandemie was reizen ineens een no go. Je kwam amper je huis uit, laat staan de grenzen over. Voor programma’s als dat van Waes en zijn team een strop. Maar…creatief als ze zijn daar bij de VPRO nodigden ze hem en het productieteam van De Mensen uit om Nederland eens te komen bezoeken, anders dan anders, dat dan weer wel. In navolging van Reizen Vlaanderen, ook meer dan het kijken en lezen waard, nu een zeer vermakelijke reis door ons kikkerlandje. Laat je verrassen door wat je onder de sterren kunt vinden en welke (boeren)activiteiten ons land rijk is. Nuttig en totaal nutteloos… Wat heb ik gelachen om het waterskiën in die sloot achter de tractor! En dan een nacht verblijven op een drooggevallen stuk Waddenzee in absolute stilte en duisternis. Dat wil ik ook!!! Maar ik pas voor de (eveneens hilarische) verkleedpartij in Volendam, het sleeën door het slik op Schiermonnikoog en de BN’er route onder begeleiding van een ware reisleider.

Net als in de andere boeken krijgt de lezer een verslag van de reizen maar toch lees ik ook telkens nieuwe dingen. Heel leuk als aanvulling op wat je op tv hebt kunnen zien maar de boeken op zich zijn al een reis, lezen is toch een heel andere manier van beleven, heerlijk. De schrijfstijl is laagdrempelig, vol leuke weetjes en humor; dit is heerlijk ontspannen reis- én leesplezier in één. Geen wonder dat de nieuwsgierigheid werd getriggerd en deze reis werd gemaakt. Per provincie ontdek je dingen waarvan je het bestaan niet wist. Maar…behalve leuke dingen laat Tom bijvoorbeeld ook zien hoe het aardbevingsgebied in Groningen eraan toe is. En dat is geen grap.

Tom geeft aan Nederland eigenlijk niet zo goed te kennen voordat hij op pad ging, dat is nu wel anders! Je merkt aan zijn enthousiasme dat ze zich kostelijk hebben vermaakt tijdens deze ontdekkingstocht. Het is heerlijk om zo nu en dan een hoofdstuk te lezen en je te laten meevoeren in al dat moois, geks en leuks. De Vlaamse tongval en dito humor zijn iets om van te houden en koesteren, ik hoop nog vele boeken van Reizen Waes te gaan lezen in de toekomst! En dat houdt in dat ie de rugzak dus kan gaan inpakken!

Schrijven Magazine

Vermaak je met het bijzondere dat de provincies te bieden hebben in dit mooie boek. Het ultieme vakantiegevoel van Zuid tot het uiterste Noorden. De prachtige foto’s in combinatie met helder geschreven stukken die zowel informatief als gewoon leuk zijn, maakt dit boek tot leesvoer voor iedereen. Achter in het boek staan nog eens tips per provincie voor je uitgewerkt met een heel divers aanbod. Dus voor ieder wat wils!

Inmiddels is Tom Waes weer op stap en aan het reizen geslagen. Ik ben benieuwd wat er vanaf juli weer op de buis wordt vertoond! Nu al zin in. Vier sterren voor de meest originele reisgids van dit moment!

Reizen Waes Nederland

Wanneer de herten komen