Rembrandts Voorleesbijbel

Zaterdag, 31 augustus, 2019

Geschreven door: Bibi Dumon Tak
Artikel door: Rita Pontororing

Verhalende etsen

[Recensie] Een bijzonder verhalenboek, met Bijbelverhalen verteld door Harmen van  Straaten, Bibi Dumon Tak, Joke van Leeuwen, Jan Paul Schutten, Margje & Sjoerd Kuyper. De verhalen zijn gebaseerd op beroemde etsen van Rembrandt. Deze etsen vertellen als het ware verhalen van indrukken die Rembrandt opdeed.

Een samenwerking tussen uitgeverij Terra Lannoo en het Rembrandthuis heeft geleid tot Rembrandts Voorleesbijbel.

De schrijvers hebben de etsen uit het Rembrandthuis zeer goed bestudeerd. Zij kiezen ieder een  eigen vertelperspectief dat ze uit de ets halen. Bibi Dumon Tak bijvoorbeeld  laat het verhaal vertellen door een hondje dat  in de ets te zien is. In een ander verhaal  laat hij runderen met elkaar een gesprek houden over wat zij beleefd hebben.  Jan Paul Schutten laat schapen aan het woord. Door dit gekozen perspectief kijken de schrijvers bijna mee met de vertellers die op de etsen afgebeeld staan. Vanuit de tijd waarin Rembrandt de etsen maakte.

Er zijn ook verhalen waarbij een ik-figuur verslag doet van de gebeurtenis. Deze man of vrouw vertelt h
et verhaal zo beeldend dat de ets een illustratie wordt. Dat maakt dat de etsen van Rembrandt kijkplaatjes worden. En misschien daardoor de interesse voor werk van Rembrandt opgewekt kan worden. Deze zeer aparte maar bijzondere benadering geeft de verhalen de sfeer dat ze van ‘binnenuit verteld worden, het zijn echte verhalen.

Geschiedenis Magazine

Bij elk verhaal  is de bijbehorende ets te zien, paginagroot. Details uit de betreffende ets worden in het verhaal getoond. Het is soms wel zoeken naar welk detail je kijkt. Achterin het boek staan alle etsen die gebruikt zijn bij de vertellingen, voorzien van naam, jaartal en de Bijbeltekst. Op deze manier horen kinderen Bijbelverhalen en maken kennis met kunst. En natuurlijk is het ook een boek om samen met kinderen te bekijken en er over te praten.

De woordkeus is aangepast om de verhalen aan kinderen te vertellen. En de verhalen doen heel gewoon aan, eigenlijk niet zoals velen de Bijbelverhalen kennen. Bovendien zijn de verhalen voor diverse leeftijden en hebben een vlotte vertelstijl. In het voorwoord vertelt  Koos de Wilt “Rembrandt maakte het leven niet mooier dan het is, maar wel echter”. Verder geeft hij informatie over hoe hij Rembrandt ziet, als een verhalenverteller.