Reminders of him (Herinneringen aan hem)

Woensdag, 15 juni, 2022

Geschreven door: Colleen Hoover
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Hoe één foute beslissing invloed heeft op veel levens

[Recensie] Colleen Hoover heeft al diverse boeken op haar naam staan. Onder andere via Tiktok heeft ze zowel in Nederland als daarbuiten een grote schare fans vergaard. Eén van die fans, schrijfster Tamara Haagmans, heeft de Nederlandse vertaling van dit boek geschreven. Voor mij is het echter de eerste Colleen Hoover die ik lees.

Kenna heeft door een vreselijke fout vijf jaar in de gevangenis doorgebracht. Na haar vrijlating keert ze terug naar de plaats des onheils waar haar vierjarige dochter Diem bij de ouders van haar toenmalige vriend Scotty woont. Kenna wil Diem heel graag ontmoeten en het liefst deel uitmaken van haar leven. Maar haar fatale actie in het verleden, heeft diepe groeven geslagen en de bereidheid om te vergeven en vergeten lijkt niet aanwezig.

Ledger Ward is bareigenaar en was naast zijn overbuurjongen ook Scotty’s beste vriend. Nu is hij een van de belangrijkste personen in het leven van Kenna’s dochter. Ondanks het verleden krijgen Kenna en Ledger een innige band die geheim moet blijven, want als het uitkomt zijn ze alles kwijt.

Het verhaal wordt in de ik-vorm verteld vanuit Kenna en Ledger. Je komt zo in hun hoofden en krijgt hun gevoelens, innerlijke strijd en gedachten mee. Kenna heeft haar straf uitgezeten en is zich er pijnlijk van bewust welk leed ze heeft veroorzaakt bij anderen, maar ook bij zichzelf. Ze heeft haar vierjarige dochter nog nooit gezien en je voelt hoeveel pijn het haar doet. Wat ik het meest bewonder in Kenna is dat ze alles op alles zet om haar leven in vrijheid goed te besteden zonder bitter te zijn of terneergeslagen. Ze wil er het beste van maken; het liefst met haar dochter in haar leven. Maar het allerbelangrijkste voor haar is dat haar dochter gelukkig is en daarvoor is ze bereid om zichzelf volledig weg te cijferen. “Ik was degene met wie ik het moeilijk had”

Ledger krijgt steeds meer gevoelens voor Kenna, maar kent ook het diepe verdriet van Scotty’s ouders Grace en Patrick. Bij hemzelf heeft zijn dood ook diepe littekens geslagen. Door deze gevoelens heeft hij last van een “loyaliteitswhiplash”. Zijn verwarrende gevoelens worden mooi beschreven met hier en daar ook de nodige humor. Vooral tussen Ledger en Roman.

Daarnaast schrijft Kenna brieven aan Scotty. In deze brieven vertelt ze over haar leven en haar oneindige liefde voor haar dochter. Via de brieven kom je meer te weten over de ware toedracht van het tragische ongeval en Kenna haar verleden. Deze brieven zorgen voor een spanningselement want je wil weten wat er die nacht precies heeft afgespeeld.

Zo uitgebreid als de gevoelens worden beschreven zo abrupt komt het einde van het verhaal. Dit voelde helaas wat afgeraffeld en had beter uitgewerkt mogen worden. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.