Reset

Zaterdag, 31 augustus, 2019

Geschreven door: Blake Crouch
Artikel door: Inge Brunekreef-Harbers

Hoog informatief SF-gehalte stelt thrillerlezer op de proef

[Recensie] Barry Sutton, werkend bij de NYPD, kan niet voorkomen dat een vrouw zelfmoord pleegt door van een flatgebouw te springen. De vrouw lijdt aan F.M.S (False Memory Syndrome). Haar laatste woorden: “mijn zoon is gewist” kan Barry maar niet vergeten en hij besluit op onderzoek te gaan. Het wordt wel een hele vreemde zaak. Mensen die plotseling herinneringen hebben aan een leven dat niet van hun was. Deze valse herinneringen, die heel echt aanvoelen, maken de mensen gek en drijven ze tot wanhoop.

Vreemd onderzoek

De zoektocht leidt Barry naar Helena Smith, die een wat vreemd onderzoek doet dat levens kan veranderen. Dit mag echt niet in vreemde handen komen. Dit onderzoek doet ze voornamelijk om haar moeder te kunnen helpen. Die lijdt aan de ziekte Alzheimer.

Het verhaal komt moeizaam op gang. Je leert Barry en Helena kennen en ook lees je over het syndroom F.M.S. Allemaal best veel informatie en af en toe wat langdradig. De tijdssprongen bemoeilijken het om het boek vlot te lezen vlot. Het onderwerp, de uitwerking, ze maken het verhaal complex. Het theoretische gedeelte over de ontwikkelingen was saai, pittige stof om  te lezen.

In verkeerde handen

Het verhaal wordt verteld uit het perspectief van Barry Sutton en is geschreven in de tegenwoordige tijd. De verhaallijn van Helena speelt zich af in het verleden.  Beide personages doen er alles aan om de uitvinding niet in verkeerde handen te laten vallen. Heel langzaam komen deze verhaallijnen bij elkaar en dan krijgt het boek wat meer vaart. Door de uitvinding van Helena veranderen beide levens, doordat hun herinneringen ook steeds veranderen.  Wat is waar en wat niet? Hierdoor leer je de karakters van beide niet echt kennen.

Gespannen voet

Spanning heeft het boek zeker, vooral als blijkt dat iemand snode andere bedoelingen heeft met de uitvinding. Maar het science fiction-gehalte staat op gespannen voet met de spanning van een thriller. Bovendien is het geen boek dat je zomaar even leest. De lezer moet er zijn/haar gedachten flink bij houden om het te kunnen volgen.