Retour Bangkok

Woensdag, 9 april, 2014

Geschreven door: Michiel Heijungs
Artikel door: Linda Breckle

Farang op drift

Sommige keuzes brengen een kettingreactie tot stand met een onverwachte uitkomst. Zo gaat het ook met Paul, de hoofdpersoon uit Retour Bangkok. In deze debuutroman van Michiel Heijungs maken we door zijn ogen kennis met de grote bazen van de Thaise onderwereld. Met een innemend hoofdpersoon als Paul ziet criminaliteit er ineens anders, haast charmant, uit.

Paul heeft zich ingekocht in grootschalige wietsmokkel en wordt ingezet voor het verschepen van zes ton wiet. In Thailand wordt hij van de ene naar de andere locatie gestuurd om zaken te regelen en mensen te ontmoeten, of juist uit de weg te blijven. Dit gaat vergezeld met een hoop drank, joints en verhalen en moppen om de tijd te doden. Met veel humor passeert van alles de revue tijdens het lange wachten en het vele reizen. Van Afghaanse bandieten en het verhaal van de echte Rambo die ook aan de wiet zat tijdens zijn heldhaftige acties, tot schuine moppen.

Het resultaat houdt het midden tussen een misdaadroman en een reisverhaal, omrand met een Thaise romance. Net als vele andere buitenlanders, farang in het Thais, wordt Paul verliefd op een bargirl. Hij is wel gewaarschuwd dat dit gevaarlijker is dan Russische roulette, maar hij weet zeker dat Noi anders is.

Machteloosheid

Alleen, is dat wel echt zo? In de roman wordt in korte, typerende dialogen en rake beschrijvingen duidelijk met welke praktijken farang te maken kunnen krijgen. Daarnaast blijkt op welke grote schaal criminaliteit doorgedrongen is in alle lagen van de bevolking. Zo wordt Paul van alles aageboden, zelfs een stuk land, compleet met een slinkse manier om dit in bezit te krijgen.

‘Het allereenvoudigste zou zijn om te trouwen en dan het land gewoon op naam van Noi te zetten, zegt Som, zo hebben zij en Dieter het ook gedaan. Op papier is alles van haar, maar in de praktijk maakt dat geen enkel verschil. Ze wendt zich tot Dieter. “Ja toch?” Dieter knikt braaf. Ja, logisch, als hij tegenspreekt is hij zijn huis kwijt. Van zulke gevallen heb ik vaker gehoord.’

Ook komt de machteloosheid van hoofdpersoon Paul naar boven in dit verhaal; hij heeft zich weliswaar ingekocht in de operatie, maar wat daarna gebeurt is in handen van the boss. Paul moet simpelweg gehoorzamen en meewerken in wat the boss voor ogen heeft totdat de operatie succesvol is afgerond. Zo komt Paul terecht in onverwachte situaties, bijvoorbeeld in een van de exclusiefste goktenten van Bangkok:

‘Op dit moment zit daar de hoogste politieofficier van de stad grof te winnen met baccarat. Als die een farang binnen ziet komen gaat hij vast door het lint, misschien begint hij wel te schieten, of hij valt flauw, moeilijk te voorspellen. Het lijkt me verstandig dan maar een andere keer terug te komen, maar dat is volgens mijn Thai vrienden niet nodig. “Can go, no problem, old man like joke.” Fijn , zo raak ik dus betrokken bij een grapje van de ene Thai gangster ten koste van de andere. Eén keer raden wie straks de lul is.’

Retour Bangkok is met alle anekdotes en scherpe dialogen vermakelijk en snel geschreven. Maar Paul is wel erg vaak aan het wachten, met veel joints en drank, terwijl er niet veel gebeurt. De uitgebreide beschrijvingen vanuit zijn oogpunt  leveren een perfecte bedwelmende, sfeerimpressie op, maar maken de roman ook traag. Dit roept het gevoel op dat dit debuut op bepaalde delen ietwat ingekort had kunnen worden.

De twist op het eind, de vermakelijke verhalen en de soepel in de roman verweven groei van Paul – van opstandige tiener die voor zichzelf leert opkomen tot  drugsdealer -, maken echter een hoop goed.