‘Ik heb geen slaap,’ zegt Schaap.

Ook Neushoorn is niet moe. Hij wil niet naar bedje toe.

Laten we tikkertje doen. Wie begint?’

‘Hi, hi,’ lacht Schaap. ‘Wie denk je dat er wint?’

Retteketet! Gaan de dieren ooit naar bed?

Een ondeugend voorleesverhaal voor het slapengaan waarmee je de kinderen lachend in bed krijgt. Even hilarisch als Harmen van Straatens prentenboek Hé, wie zit er op de wc?

[Recensie] Wat een geweldig boek! Vrolijke kleuren, herkenbare dieren (leeuw, papegaai, krokodil etc.) en een grappige titel die veelvuldig terugkomt in het verhaal. Meteen toen Helena het pakje had opengemaakt wilde ze graag dat ik het voorlas. Na één keer bleek dat niet genoeg… Uiteindelijk heb ik het die middag wel een keer of zes voorgelezen. En ook dat was voor haar niet genoeg want toen ik aangaf iets anders te moeten doen, ging ze alleen met het boek zitten en begon het verhaal hardop zelf te ‘lezen’. En hoewel ze nog nauwelijks kan lezen kon ze het verhaal makkelijk navertellen (wat wil je na zes keer voorlezen…) en bleek het extra leuk dat de zin ‘Retteketet! We gaan nog niet naar bed!’ voortdurend terugkwam. Vol overgave werd deze zin, of een variatie hiervan, herhaald in dezelfde grappige ‘papegaaienstem’ die ik er zelf voor had gebruikt.

Wanneer wij een flink stuk met de auto moeten rijden, mag Helena twee boeken uitkiezen als vertier voor onderweg. Waar het normaal bijna altijd prinsessenboeken zijn die gekozen worden, werd het dit keer toch echt dit boek. Dit bleek voor ons ook leuk want nu werden wij onderweg voorgelezen. Naast het leuke verhaal brengt de terugkerende zin ook een hoop hilariteit met zich mee. Vooral dankzij het grappige verhaal waarbij de dieren steeds niet (of uiteindelijk stiekem juist wel) naar bed willen, en een klein beetje door de leuke stem die je kunt gebruiken bij het voorlezen van de zin.

Van Straaten heeft een geweldig boek neergezet vol kleurrijke en duidelijk platen maar bovenal vol humor. Kinderen én volwassenen zullen niet snel uitgekeken raken op dit boek. Knap gedaan! Daarom ook 5 welverdiende sterren.

Spuit Elf telt tot 10… 11 (3+)

Trippel & Trappel trappen de kat op z'n staart

Puppy Bob lost het op