Revolte’ uit de serie ‘De Zwijgende Aarde

Donderdag, 21 maart, 2019

Geschreven door: Jorrit de Klerk
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een spannend sciencefictionverhaal

[Recensie] Het verhaal begint met een proloog die zich afspeelt in de Nederlandse regio, Europese Unie, de aarde, negentien jaar voor de ‘Zwijging’. Als kind hebben Raik en zijn vriend Mitchell de droom om voor de EU te gaan werken en orde op zaken te stellen in de Amerikaanse crisisgebieden. Maar het liefst wil Raik de ruimte in, om ruimtepiraten te bestrijden.

Negentien jaar later is Raik onderweg naar HAB-1, het eerste ruimtestation dat het hoofdkwartier van de Vesta Kolonie vormt. Op het oppervlak van de asteroïde Vesta zijn raffinaderijen, waar de grondstoffen, die door de organisatie VAHA in de gordel worden gewonnen, worden verwerkt. Vanaf Vesta worden deze vervolgens verder getransporteerd naar de aarde, Mars en de buitenplaneten. Raik heeft een gesprek met de directeur van de Kolonie, hij wil graag onderdeel uitmaken van het management van de VAHA en bij deze organisatie carrière maken.

Voordat Raik daadwerkelijk aan zijn nieuwe baan kan beginnen, breekt er een opstand uit. Medewerkers van de kolonie voelen zich niet gewaardeerd en staken. Rellen breken uit en alle vluchten worden stilgelegd. Dan blijkt er een nog groter probleem te zijn: er kan geen contact meer worden gemaakt met de aarde. Raik is van plan te ontsnappen van de asteroïde aangezien zijn leven in gevaar is, maar heeft daarvoor hulp nodig van Freddy, een vrijscheper, die een eigen ruimteschip bezit. Tijdens hun vlucht begint Raik te beseffen dat de VAHA misschien niet is wat hij er altijd van had gedacht en krijgt twijfels over deze organisatie.

Revolte boeide mij vanaf de eerste pagina. Dit met name omdat dat de schrijver qua gebeurtenissen dichtbij huis is gebleven. Het personage Raik Minnema is een Nederlander en er zijn regelmatig verwijzingen naar Nederland zelf. Het voelt daardoor tijdens het lezen alsof je een soort van kijkje krijgt in een mogelijke toekomst.

Raik krijgt tot zijn grote vreugde een interessante baan aangeboden en hij maakt vanaf dat moment officieel onderdeel uit van het VAHA-management. Tijdens een vlucht naar de asteroïde Vesta zit hij met mijnwerkers in een toestel. Het is het duidelijk dat Raik op hen neerkijkt, hij vindt dat zij een leeg bestaan leiden. Omgekeerd kijken de mijnwerkers neer op Raik als zij er erachter komen dat hij bij het management hoort. De dreiging die van deze personages uitgaat, voelt heel realistisch en beangstigend aan. Je merkt als lezer dat de situatie erg gespannen is en op springen staat. Er is een duidelijke tweedeling in de maatschappij.

Deze tweedeling heeft uiteindelijk een opstand tot gevolg. Vanaf dat moment stijgt de spanning in het verhaal. Raik weet zich geen raad met de situatie die compleet uit de hand dreigt te lopen. Hij heeft het gevoel dat hij in een nachtmerrie terecht is gekomen. Hij zit vast op de asteroïde. Samen met de vrijscheper Freddy probeert Raik te vluchten. Hun eerste ontmoeting verloopt niet al te vriendelijk, maar ze komen tot de conclusie dat ze moeten samenwerken, als ze van de asteroïde willen ontsnappen met het ruimteschip van de vrijscheper.

In het verloop van het verhaal verandert de dynamiek op een interessante manier tussen beide personages. Dit zorgt ervoor dat Raik aan het denken wordt gezet. Je voelt dat de opstand nog maar het begin is en dat er zich op de achtergrond meer afspeelt. De vlucht van Raik en Freddy is al zeer boeiend en het idee dat er nog meer aan de hand is waar Raik geen weet van heeft, zorgde ervoor dat het verhaal mij niet losliet.

Revolte is een spannend sciencefictionverhaal, met een goed doordacht plot. Het boek gaat over het hebben van macht, van invloed, het maken van keuzes, vechten voor je eigen leven en je rechten als mens. Het einde van Revolte was een aangename verrassing, het was zowel verbijsterend als fascinerend.

Dit boek van Jorrit de Klerk is het eerste deel van een serie die zich afspeelt in het universum van De Zwijgende Aarde. De komende maanden zullen de andere delen volgen. Dit zijn:

Roest – Jasper Polane
Titanium – Mara van Nes