Crazy Rich Asians 3 - Rich people problems

Donderdag, 17 september, 2020

Geschreven door: Kevin Kwan
Artikel door: Patrice van Trigt

De hele trilogie is een aanrader

[Recensie] Na Crazy Rich Asians en China Rich Girlfriend werd de trilogie rondom de families Shang en Young met het derde en laatste deel Rich People Problems compleet. Als je deze reeks zou moeten omschrijven komen de kernwoorden hilarisch, overdreven en bizar steeds weer naar voren. Kwan heeft met zijn sarcasme de rijken der (Aziatische) aarde flink op de hak genomen en een familie uit de klei getrokken die zijn weerga niet kent. Het is allemaal zo vreselijk over the top dat het je lachspieren continu prikkelt maar tegelijkertijd zit er ook een goed verhaal achter, en dan heb je me.

De verhaallijnen die vanaf deel één mooi werden doorgetrokken zouden nu bijeen moeten komen in een happily ever after slot. Dat was althans mijn gevoel, gebaseerd op de voorgangers. De toon was gezet, de personages stonden als een huis (de ene wat wankel en de ander onverwoestbaar). In de voorgaande delen was het een gaan en komen van familieproblemen, grappige (op het hilarische af) gebeurtenissen -veroorzaakt door wanstaltig jaloers en snobistisch gedrag van de overdreven rijke of omhooggevallen typetjes. De rode draad in deze trilogie is Nicolas Young, de gedoodverfde erfgenaam van het familiefortuin dat hij van zijn superrijke oma, grootgrondbezitter en aandeelhouder van alles wat geld brengt in Singapore, zou erven. Het grappige hieraan is dat niemand weet precies hóe rijk zij is en hoeveel Nicolas gaat erven. Het is dus eigenlijk wachten totdat de kranige vrouw komt te overlijden voordat de roddels tot zwijgen gebracht kunnen worden. Maar tot die tijd druipt de jaloezie ervan af en zijn de geruchten niet te houden. Ge-wel-dig!

Maar Nicolas is er helemaal niet mee bezig. Het zal allemaal wel. Hij houdt ondanks alles van zijn oma, maar niet per se van haar geld of het vooruitzicht op een erfenis. Nicolas is, eigenlijk ongelooflijk, een gewone jongen. Hij is leraar, wil met Rachel een gezin stichten. Niet meer, niet minder. Maar ja, in Azië wordt veel meer van hem verwacht want hij is nou eenmaal een Young. Iedereen bemoeit zich met zijn leven, heeft een mening over Rachel en mengt zich met de beslissingen die aan Nicolas zijn toebedeeld. En dat alles doet iedereen met één reden: er zelf beter van worden.

Je kunt je dan ook wel voorstellen dat dit uitermate grappig uitpakt omdat de ware aard van andere familieleden en betrokkenen aan het daglicht komt. Kwan beschrijft dit allemaal zo beeldend dat je het zo voor je ziet én hoort. Alles, maar dan ook alles draait om geld, uiterlijk vertoon en image. Precies de zaken waar Nicolas niet warm of koud van wordt. Voor Rachel is dit een wereld die ze nog niet zo lang kent en ze voelt zich er niet prettig bij, ondanks haar recente ontdekte familieverhaal. Misschien juist wel daarom…wie zal het zeggen. Wanneer het overlijden van oma aanstaande is en de golddiggers als gieren naar Singapore afreizen breekt de kermis pas echt los. Nagenoeg iedereen lijkt zijn filters en remmingen te zijn vergeten en dat heeft de nodige consequenties.

Heaven

In dit deel krijgen we gelukkig ook wat meer inzichten over het leven van oma, Su Yi, en de totstandkoming van het familiefortuin. Nadat duidelijk wordt dat ze niet lang meer te leven heeft laten haar familieleden zich nu niet bepaald van hun beste kant zien en dat levert enorme onderhuidse spanningen op. Geen wonder, want de keiharde dollar staat duidelijk boven het welzijn van oma. Dit kenmerkt de drijfveer van de grootste groep snobs die ik ooit op papier bij elkaar heb gezien. Deze dynamiek is zowel te triest voor woorden als lachwekkend. Kwan werkt dat zo mooi tegen elkaar uit maar vergeet niet om ook de menselijke kant in dit alles de ruimte te geven. Dus het is niet dat iedereen zo koud als ijs is.

Rich People Problems is een geweldig leuke afsluiter van een fantastische trilogie. Het bevat alle ingrediënten om meerdere keren flink te lachen, je te verbazen, een traantje weg te pinken en heerlijk te genieten van een crazy club mensen. Ondanks dat dit deel het meest serieus en beladen is heb ik enorm genoten van de duw- en trekpraktijken van de huichelaars en geldmaniakken. Vooral door de balans met de onverstoorbare karaktertrekken van Nicolas en de zijnen is het verhaal zowel grappig als serieus te nemen. Het zou zomaar eens zo kúnnen zijn, ondanks dat sommige zaken en personen echt te gek voor woorden zijn. Kwan heeft zich niet ingehouden met de creatie van zijn hoofdpersonages, wat een kunst om ze op papier tot leven te wekken.

De persoonlijke verhaallijnen die nog openstonden vanuit de voorgaande delen komen tot een mooi slot en Kwan lost alle mysteries die er nog waren op. Zelfs in dit deel gooit hij nog nieuwe dilemma’s op en werkt ze met de nodige plotwendingen goed af. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat er gehaast of gekunsteld te werk is gegaan. Deze boeken zijn dusdanig filmisch geschreven dat het geen wonder is dat er verfilmingen van zijn. Ondanks dat ik daar altijd heel huiverig voor ben, een boek is immers altijd beter dan de film (is mijn persoonlijke mening) was de eerste film een genot om naar te kijken. Ook al was het boek beter, en veel meer gedetailleerd, de sfeer komt bijzonder goed over.

De hele trilogie is een aanrader. De humor, de snelheid, de typische personages en de sfeer die wordt geschetst maken deze drie boeken tot een Aziatisch feestje, ik heb er oprecht van genoten. Van zakelijke intriges tot persoonlijke vendetta’s, alles passeert de revue. Daardoor is het gek, onvoorstelbaar, overdreven, lachwekkend, verbazingwekkend en zelfs romantisch. Hoe leuk wil je het hebben? Vooral omdat er gelukkig ook nog oprechte mensen zijn in dit rare wereldje dat Kwan heeft gecreëerd is de feelgood-touch duidelijk aanwezig. Ook dit deel beoordeel ik met vier sterren.

Crazy Rich Asians 3 - Rich People Problems

Crazy Rich Asians 2 - China Rich Girlfriend

Crazy Rich Asians 1 - Crazy Rich Asians