Rijk van vlees en vuur

Zaterdag, 2 juli, 2022

Geschreven door: Jennifer L. Armentrout
Artikel door: Demi Stein

Alles blijkt een leugen

[Recensie] Alles wat er ooit verteld is aan Poppy blijkt een leugen te zijn. Haar hele leven, alles wat zij kent, blijkt voorgelogen te zijn. Er is een oorlog op komst en Poppy zit er middenin.

De koning wil haar gebruiken om een boodschap over te brengen, de afvalligen willen haar dood hebben. Haar krachten lijken alleen maar toe te nemen en de wulven worden alsmaar onvoorspelbaarder. De atlantiërs zijn bang voor haar. Het lijkt er dus op dat ze nergens iets goeds kan doen, terwijl er meer op het spel staat dan ooit tevoren.

Onschuldige maagd
In deel één, Uit bloed en as, leren we Poppy en haar leefomgeving kennen. Op dat moment is ze nog de onschuldige maagd en houdt ze zich aan de voorgeschreven leefregels. Hoe verder we echter in dat verhaal komen, hoe beter we als lezer de wereld ook leren kennen. Eigenlijk tezamen met Poppy, want zij komt er dus achter dat de wereld niet is zoals zij dacht dat hij is.

Daarmee verandert Poppy langzaamaan van onschuldige maagd naar ‘badass’ karakter. De veranderingen gaan geleidelijk en komen realistisch over. Zo vindt ze het bijvoorbeeld lastig om mensen te vertrouwen, aangezien ze nu lastig kan peilen wat de waarheid is. Ze komt op voor zichzelf maar wilt tegelijkertijd niet geloven dat de wereld heel anders is dan zij dacht. Jennifer L. Armentrout heeft Poppy daarmee als krachtig personage neergezet, die erg tof is om te blijven volgen maar waar je ook veel sympathie voor voelt.

In deel één leren we ook Hawke kennen, doordat hij de nieuwe beschermer wordt van Poppy. In het eerste boek komen er al een aantal wendingen waardoor je erachter komt dat Hawke ook niet is wat hij lijkt, in deel twee, Rijk van vlees en vuur, wordt hier dan ook op verder geborduurd. Hawke is een zeer machtige man, komt gevaarlijk maar tegelijkertijd charmant over en is een personage die zeker je interesse weet te wekken. Doordat hij mysterieus is, wil je, evenals Poppy, alles over deze man te weten komen. Maar hoe meer je over hem weet, hoe verwarrender je gevoelens over deze personage worden. Want is hij nou wel, of toch niet, te vertrouwen? Wederom weet Armentrout hier dus een personage neer te zetten die zowel in deel één als in deel twee de volledige tijd zeer uniek blijft.

Jennifer L. Armentrout is ook wel bekend onder het pseudoniem J. Lynn. Ze is een Amerikaanse schrijfster van romantiek, new adult en fantasy. Met haar boeken heeft ze meerdere keren de bestsellerlijst van The New York Times gehaald.

Spelfouten
De schrijfstijl van Armentrout is erg mooi, echter de vertaling laat soms wel wat steekjes vallen. Een aantal zinnen lopen niet soepel in elkaar over en daarbij staan er regelmatig spelfouten in, wat erg jammer is. Hoe Armentrout echter deze wereld, de personages en wezens neerzet, is uniek en prachtig. Je waant je echt in een andere wereld en de hele opbouw hiervan is sterk gedaan. Het blijft een tikkeltje mysterieus, wat ook belangrijk is om deel drie interessant te houden, maar verder krijg je alle ins en outs over deze wereld. Het politieke spelletje hierin komt realistisch over en maakt het verhaal behoorlijk spannend.

Rijk van Vlees en vuur is het tweede deel in de Blood en Ash fantasy serie van Jennifer L. Armentrout. Het is een spannend fantasy verhaal, met een sterke wereldopbouw, interessante karakters en magische aspecten. Zeker een aanrader voor eenieder die graag verdwaald in een andere wereld.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2