Rizzoli & Isles - Luister naar mij

Zaterdag, 7 januari, 2023

Geschreven door: Tess Gerritsen
Artikel door: Kim Landwer Johan

Het lang verwachte nieuwe boek valt wat tegen

[Recensie] Tess Gerritsen schreef met Luister naar mij alweer haar dertiende thriller in de serie rondom rechercheur Jane Rizolli en patholoog anatoom Maura Isles. Van huis uit is Gerritsen internist, maar stopte hiermee tijdens haar zwangerschap en focuste zich op het schrijven van romans en thrillers. Dit is haar goed gelukt, want inmiddels is Luister naar mij haar 28e boek dat vertaald is in het Nederlands.

Rechercheur Rizolli en patholoog anatoom Isles onderzoeken de gruwelijke moord op verpleegkundige Sofia Suarez. Er zijn geen aanwijzingen voor de moord, totdat Jane erachter komt dat Sofia iets op het spoor was. Iets waar ze beter haar neus niet had kunnen insteken. Jane en Maura komen erachter dat de zaak allemaal veel ingewikkelder blijkt dan dat ze in eerste instantie dachten. Als de moeder van Jane dan ook nog eens voor politieagentje gaat spelen in haar eigen buurt, is ook zij haar leven niet zeker.

Wisselende perspectieven
Na het eerste hoofdstuk dacht ik dat ik dit boek al gelezen had. Gelukkig bleek dit niet waar. Wel vond ik dat het verhaal veel overeenkomsten had met het boek De studente. Het verhaal wordt verteld door wisselende perspectieven. Zo kom je alles te weten over Maura, Jane, Amy en Angela de moeder van Jane. Bij elk hoofdstuk wordt ook duidelijk aangegeven vanuit welk perspectief dit verhaal geschreven is.

Niet eerdere kregen we zoveel te lezen over de moeder van Jane. Angela krijgt in dit deel een grote rol in het verhaal. Iets wat het boek tot op het einde voor een stuk minder spannend en interessant maakt. Helaas, want de vorige delen waren erg goed. Er wordt dan wel een moord gepleegd, maar deze keer worden er een stuk minder details weggegeven. Angela eist de hoofdrol op, waardoor het oplossen van de moord naar de achtergrond verdwijnt.

De schrijfstijl van Gerritsen is beeldend, waardoor je wel precies weet hoe alles eruit ziet. Sommige passages zijn zo goed geschreven. Geen boek om voor het slapen gaan te lezen. In de laatste vijftig bladzijden probeert Gerritsen het verhaal nog een onverwachte draai te geven. Leuk gedaan is, maar dit had eerder in het verhaal moeten gebeuren. Nu lijkt het alsof ze het verhaal moest afraffelen. Er had meer uitgehaald kunnen worden.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Luister naar mij

Rizzoli & Isles - Ik weet een geheim