Roadtrip Compostela

Dinsdag, 26 april, 2022

Geschreven door: Hilje Mulder
Artikel door: Lisanne Ortsen

Op ontdekkingsreis naar jezelf

[Recensie] Sonja kan het niet geloven als ze op staande voet ontslagen wordt. Omdat haar vriend Huub in Japan is voor zijn werk zoekt Sonja troost bij haar vriendinnen Maud en José, die altijd voor haar klaarstaan. Maud die net een sabbatical van twee maanden heeft genomen en graag de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela wil fietsen – ter nagedachtenis aan haar vader – vraagt of Sonja haar wil begeleiden.

Vlak voordat de reis begint, sluit José zich bij de twee vriendinnen aan. Redt het eigengereide luxepaardje José zich wel in de kleine camperbus in plaats van een vijfsterrenhotel en kan ze zich aanpassen aan alle beperkingen? Sonja en Maud hebben hier hun twijfels over maar aangezien José belooft zich aan te passen en erop gebrand is om mee te gaan, vertrekken ze uiteindelijk met zijn drieën naar Spanje.

De hoofdstukken worden afwisselend geschreven vanuit het perspectief van de drie vriendinnen zodat je als lezer duidelijk inzicht krijgt hoe en wat ze over elkaar denken. Het verhaal leest vlot, heeft een fijne schrijfstijl en blijft naarmate de reis voortduurt interessant omdat de vriendinnen alle drie een missie hebben. Niet alleen krijgen we te maken met liefdesperikelen – die op bepaalde momenten eigenlijk onnodig zijn door de snelle conclusies die de hoofdpersonen nemen – maar ook geheimen uit het verleden en de onderliggende verhoudingen tussen de vriendinnen komen aan bod.

Wat ik verder heel mooi vond, is de cultuur die deze reis met zich meebrengt. De meiden begeven zich langs diverse dorpjes, steden, chateaus en kathedralen met een rijk verleden. Dus het boek geeft je niet alleen heerlijk vakantiegevoel maar het vertelt ook een verhaal. Zoals een oude pelgrim het mooi verwoordde aan Maud: ‘Iedereen heeft zijn eigen weg te gaan, lopend, fietsend of jullie met een busje. Het gaat erom dat je open staat voor jezelf, de tijd neemt om naar anderen en jezelf te kijken.’ Elk mens kent zo zijn tegenslagen en iedereen komt hobbels op de weg tegen. De onzekere Maud haalt de meeste kracht uit deze pelgrimstocht en die verandering gedurende het verhaal is pakkend om te lezen.

Pf

Roadtrip Compostela is het debuut van auteur Hilje Mulder en haar ideeën voor dit verhaal zijn geschreven vanuit eigen ervaringen, aangezien Mulder zelf de reis naar Santiago de Compostela heeft gemaakt. Omdat het boek prettig te lezen is – maar vaak ook ietwat te voorspelbaar – en deze bedevaartsplaats nu hoog op mijn vakantielijstje staat, geef ik het boek 3 sterren.