Rodham

Vrijdag, 9 oktober, 2020

Geschreven door: Curtis Sittenfeld
Artikel door: Sanne de Jong

Gemengde gevoelens: interessant, maar niet sterk genoeg

[Recensie] In Rodham beschrijft Curtis Sittenfeld het leven van Hillary Rodham. Haar leven waarin zij nooit Hillary Clinton is geworden, omdat zij nooit met Bill Clinton is getrouwd. In deze 459 bladzijdes tellende roman is Hillary omgetoverd tot een fictief personage. Zoals vooraf wordt vermeld, is Rodham een echte roman, waarbij de karakterisering van de gebeurtenissen en personages fictief is. Dit boek moet dan ook gelezen worden als een verbeelding van Sittenfeld. Curtis heeft al eerder soortgelijke boeken geschreven, onder andere over Laura Bush.

In eerste instantie vond ik het verhaal heel fijn lezen. Het voelde aan als een realistisch en waargebeurd verhaal, ook al zijn de gevoelens en de meeste gebeurtenissen ontsprongen uit de verbeelding. Dit vond ik knap en goed verwerkt. In de loop van het verhaal kreeg ik mijn twijfels over deze vorm van een roman. Ik weet relatief weinig over Hillary Clinton, waardoor het erg lastig was om te bedenken in hoeverre Sittenfeld een gevoel, persoon of gebeurtenis heeft verzonnen. Daarnaast zorgden de lange hoofdstukken ervoor dat de verhaallijn lastig te volgen was en dat het langdradiger lezen werd, terwijl het verhaal op zichzelf niet langdradig is. Ook de tijdsbepaling wordt moeilijker door deze lange hoofdstukken. Er spelen zich vele jaren af in een hoofdstuk, waarbij er geen tussenkopjes worden gemaakt om helderheid te creëren. In hoofdstuk vijf wordt dit wel gedaan, maar door de tijdssprongen die daar gemaakt worden, komt dit het verhaal niet ten goede. De spanning die ik bij een roman vaak nodig heb om door te willen lezen tot het einde, werd teniet gedaan door deze tijdssprongen. Toch komen er zeker wel gebeurtenissen in voor die interessant waren en die voor mij de interesse wekte om erover na te denken in hoeverre het fictief of waargebeurd is.

Concluderend vond ik dit boek als roman niet heel sterk. Ik vond het soms sterk politiek gericht en het miste voor mij bepaalde elementen, zoals spanning tussen personen. Het was makkelijker te lezen als ik vooraf meer informatie over Hillary had opgezocht of een ander boek over haar had gelezen. Dan had ik beter onderscheid kunnen maken tussen de fictieve elementen en de waargebeurde personen en gebeurtenissen. Desondanks wekte deze roman zeker mijn interesse naar Hillary als persoon. Ik ben dan ook zeker benieuwd naar andere boeken over het leven van Hillary Clinton.

Eerder verschenen op Hebban

Heaven