Romcomnibus 1 - Romcomnibus: Zomer

Donderdag, 26 augustus, 2021

Geschreven door: Astrid Slootweg
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Als lezer waan je je even weg van de realiteit en maak je een minireis langs verschillende locaties

[Recensie] Zodra de zomerperiode in aantocht is, verschuift mijn voorkeur voor genres. Gedurende het gehele jaar lees ik eigenlijk van alles, maar in de zomermaanden grijp ik toch voornamelijk naar feelgood verhalen. Toen ik op social media een promotiebericht voorbij zag komen voor het nieuwe boek Romcomnibus kreeg ik dan ook spontaan zin om deze te lezen.

Romcomnibus is een verhalenbundel, bestaande uit negen verhalen, die samengesteld is door vier auteurs en aangevuld met vijf verhalen geschreven door prijswinnaars van een wedstrijd. Het zijn korte feelgood verhalen van ongeveer 30 pagina’s met ieder hun eigen personages in de hoofdrol. Het voordeel hiervan is dat je tussen je bezigheden door even een verhaal kan lezen, het nadeel vond ik dat ik veel meer had willen lezen over de verschillende karakters en dat sommige verhalen nog beter tot hun recht waren gekomen wanneer ze langer waren geweest.

Ondanks dat het negen verschillende auteurs zijn en dus ook totaal verschillende schrijfstijlen, passen alle verhalen wel heel goed bij elkaar in deze bundel. Als lezer waan je je even weg van de realiteit en maak je een minireis langs verschillende locaties. Bovendien is dit boek ook nog eens uitermate geschikt als minitour om verschillende auteurs te ontdekken. Zelf was ik al bekend met de boeken van Lisette Jonkman en Astrid Slootweg, maar na het lezen van Romcomnibus hoop ik dat ook de vijf prijswinnaars besluiten om hun schrijfsucces voort te zetten.

Voordat ik begon met lezen dacht ik dat de verhalen zich echt zouden focussen op vakanties naar verre oorden met wuivende palmbomen, hagelwitte stranden en zomerse cocktails. Dit bleek echter niet te kloppen en het draait vooral om minischaapjes, yogafestivals, ijs en dates of je ging als lezer mee op stedentrip in Praag of op een boottrip. Toch zorgden al deze onderwerpen ervoor dat je toch een ontzettend zomers gevoel overhield na het lezen van dit boek en werd maar weer eens duidelijk dat je hiervoor niet naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen.

Heaven

Deze eerste romcomnibus is in mijn ogen de perfecte start van een hele serie romcomnibussen. Wat mij betreft komt er ieder seizoen eentje uit. Naast dat het even heerlijk genieten is als lezer zijnde, is het ook een mooi initiatief voor beginnende schrijvers om hun schrijfkunsten onder de aandacht te brengen. Deze bundel beoordeel ik dan ook met 4 sterren