Rood, wit & koningsblauw

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Casey Mcquiston
Artikel door: Minca Huiberts

Zoon van de President van de VS wordt verliefd…. op een jongen

[Recensie] De auteur heeft prima werk verricht wat betreft het in beeld brengen van twee wereldbekende en belangrijke iconen. Het verhaal is volledig vanuit Alex’ perspectief geschreven, waaruit al snel duidelijk wordt dat zijn positie als zoon van de Amerikaanse president nogal wat moeilijkheden met zich mee brengt. Hij moet continu opletten wat hij doet, wat hij zegt en waar hij naartoe gaat want overal zijn ogen en oren. Vanaf het moment dat hij om moet gaan met Henry is dat misschien nog wel een tandje erger. Toch weten de heren precies hoe ze zich moeten gedragen om de wereld te laten geloven dat er een vriendschap tussen hen twee is ontstaan. Maar tegelijkertijd leren ze elkaar steeds beter kennen. Door middel van appjes, e-mails en telefoongesprekken heeft McQuiston ook de rol van een prins wonderbaarlijk weten neer te zetten. Alle werkzaamheden en verplichtingen die bij beide rollen komen kijken, komen veelvuldig in het verhaal naar voren, waardoor er soms net te veel nadruk op die onderwerpen licht en minder op de personages. Gelukkig bevat het verhaal een goede dosis humor om het verhaal lopend te houden.

Voordat Alex en Henry gevoelens voor elkaar beginnen te ontwikkelen, duurt het een tijd voordat het verhaal echt op gang komt. Er worden veel gesprekken gevoerd, veel aandacht besteed aan Alex’ innerlijke dialogen en gedachten, waardoor het verhaal hier en daar stagneert of in herhaling valt. Enerzijds creëert dit diepgang in de rollen en taken van de personages, maar anderzijds levert het vertraging op. Wanneer de gevoelens van beide jongens zich ontwikkelen, staat hun geheime liefde voorop. De hoofdstukken bevatten behoorlijk wat pagina’s en voelen soms wat langdradig aan. Wel wordt er gebruik gemaakt van tijdsprongen om de minimale ontmoetingen tussen de heren zoveel mogelijk aan bod te laten komen. Dit zorgt ervoor dat het verhaal weer wat beter op gang komt en er langzaam spanning wordt opgebouwd. Want wat zou dit verhaal zijn zonder omkeerpunt in de relatie of negatieve invloeden van buitenaf? De manier waarop Henry en Alex hiermee omgaan zijn duidelijk en realistisch beschreven. Het laat zien hoe moeilijk de situatie is waarin ze zitten, maar ook hoe je kunt vechten voor degenen van wie je houdt. Er zitten minder spannende momenten in het verhaal dan verwacht, dit komt pas in de laatste vier hoofdstukken van het verhaal echt aan bod. De aanloop hiernaartoe is wat dat betreft behoorlijk lang en nam ook wel eens de intensiteit van het verhaal weg. De ontknoping maakt dit gedeeltelijk weer goed.

Een uitzonderlijk romantisch verhaal waarin de rol van een beroemde en belangrijke personen uitvoerig aan bod komen, maar hier en daar wat langdradig zijn uitgewerkt.

Eerder verschenen op MyWingedBooks