Rook!

Zaterdag, 29 september, 2018

Geschreven door: Steven Raichlen
Artikel door: Jeanette van de Lindt

De zeven treden naar het rooknirwana

[Recensie] Steven Raichlen heeft al heel wat BBQ boeken geschreven. Zijn boek Rook! gaat uitsluitend over roken. Ja, ook op de BBQ maar ook alle andere rooktechnieken komen aan bod. Steven Raichlen begint het boek met ‘De zeven treden naar het rooknirwana’ en zegt al direct: “Roken is gemakkelijk, maar niet altijd eenvoudig.”
Om de lezer wegwijs te maken in de wereld van het culinaire roken heeft hij het hele proces in zeven stappen opgedeeld. Uiteraard krijgen we veel informatie over de verschillen in rookovens zodat je, als je er eentje wilt kopen, een goede keuze kunt maken. Ook lezen we alles over vuur en de houtsoorten die geschikt zijn om te roken (dat zijn er nogal wat), de benodigde attributen en ingrediënten, het kiezen van een rookmethode, koud en warm roken en nog veel meer. Na het lezen van deze eerste 30 pagina’s weet je heel veel over roken.

Het grootste deel van het boek is ingeruimd voor de recepten. Het is ongelooflijk wat je allemaal kunt roken. Vlees en vis maar ook nagerechten zoals cheesecake, roomijs of zaken als mayonaise en boter. De lijst lijkt eindeloos. De opeenvolgende hoofdstukken zijn: Voorgerechten, Rundvlees, Varkensvlees, Lamsvlees, Burgers, worstjes en meer, Gevogelte, Vis en zeevruchten, Groente, Bijgerechten en vleesloos roken, Nagerechten en als laatste Cocktails.

Al bladerend door de recepten kom je al snel tot de conclusie dat roken niet iets is wat je zomaar even doet. Het vergt nogal wat voorbereiding en de nodige attributen. Vaak kun je bij een gerecht kiezen uit verschillende rookmethodes die dan ook allemaal beschreven staan. De recepten zijn tot in detail uitgewerkt en tussendoor vinden we nog veel tips en trucs en nog meer informatie over van alles wat met roken te maken heeft. Het boek eindigt met nogmaals een beschrijving van verschillende rookovens. Nu met foto’s en meer details. En als laatste een uitgebreid register. Wie een simpel rookoventje voor op het gasfornuis heeft zal niet zoveel van zijn gading vinden. Dit is een boek voor de echte gepassioneerde liefhebber met een professionele rookoven en zeker interessant voor wie nog op het punt staat een rookoven aan te schaffen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Vuur

Auteur: