Russisch blauw

Vrijdag, 20 maart, 2020

Geschreven door: Rascha Peper
Artikel door: Agnes Eikema

Wat als…

Russisch blauw van Rascha Peper: een roman waarin de hoofdpersoon een grote fascinatie heeft voor de Romanovs en fictie en realiteit met elkaar verbindt.

[Recensie] De jonge historicus Lex Grol past op het huis van de ouders van zijn jeugdvriend. Hij is werkeloos en bevindt zich op dat moment op een splitsing van zijn levenspad. Hij weet niet welke kant hij op wil en moet gaan. Op een dag krijgt hij het aanbod van een professor om te assisteren bij het schrijven van een boek over de Russische tsaren.

Zijn ongekende fascinatie voor de tsarenfamilie de Romanovs laait weer in alle hevigheid op, hij stort zich volledig op de boeken die zijn geschreven en de documentatie die bewaard is gebleven. Hij vindt aannames, weet deze om te zetten in feiten en probeert het mysterie van de Romanovs te ontrafelen: is de hele tsarenfamilie doodgeschoten door de bolsjewieken die de macht door de oktoberrevolutie hadden verkregen? Of zou het kunnen zijn dat de jonge Aleksj, net als Lex leidend aan hemofilie, de aanslag heeft overleefd? Zijn fascinatie is niet alleen puur zakelijk. Lex zijn moeder is ooit als kind uit Rusland naar Nederland gebracht, over haar familie is slechts weinig bekend.

Peper weet het obsessieve gedrag van Lex zo te ontvouwen dat de lezer haast met Lex’ redenaties meegaat. Zal hij gelijk hebben en de puzzelstukjes op de juiste plaats weten te leggen? Het is bijzonder om te lezen hoe je meegaat met zijn ontdekkingen, redenaties en speculaties. Als lezer begrijp ik volkomen waar de fascinatie van Lex vandaan komt, ik begrijp het hoe hij zich wil identificeren met de Romanovs. Misschien omdat zijn eigen familie onbekend is, maar ook omdat de relatie met zijn familie allesbehalve innemend is. Peper weet dit in iets minder interessante hoofdstukken te schetsen. Ik merk dat ik er wat vluchtiger doorheen ga, juist omdat ik nieuwsgierig ben naar de afloop van het verhaal. Af en toe beschrijft Peper net iets te veel, wellicht omdat ze de lezer wil voelen hoe het in het hoofd van Lex aan toe gaat. De reconstructies die Lex namelijk vertelt zijn volledig, maar ook avontuurlijk en beeldend. Het is interessant om te lezen hoe het menselijk brein feiten en fictie met elkaar koppelt. Russisch blauw is een goede eerste kennismaking met het werk van Rascha Peper.

Archeologie Magazine

Eerder verschenen op Boekenz

Handel in veren