Sam de Wasbeer

Zaterdag, 26 september, 2020

Geschreven door: Ingmar Larsen, Agnes Loonstra
Artikel door: Isolde Kors

Handenwassen uitgelegd voor de allerkleinsten

[Recensie] De corona crisis heeft al menig auteur geïnspireerd in het schrijven van een werk. Ook het nieuwe kinderboek Sam de Wasbeer, lijkt tot stand te zijn gekomen naar aanleiding van de pandemie. Dit boek, geschreven door Ingmar Larsen, geïllustreerd door Agnes Loonstra, en vormgegeven door Joyce Dekker, volgt een schattige wasbeer genaamd Sam. Van zijn opa krijgt hij een zeeppompje voor zijn verjaardag, en dit laat hij in het boek aan al zijn dierenvrienden zien. In het boek leert Sam zijn vriendjes waarom het belangrijk is om je handen te wassen, en wanneer je dit moet doen. Wie weet er immers meer van wassen dan een wasbeer?

Sam de Wasbeer snijdt een onderwerp aan wat in deze tijd zeker relevant is. Door de corona crisis is onze hele samenleving meer aandacht gaan geven aan het belang van handen wassen. Met dit boek wordt deze noodzaak ook op een leuke manier overgebracht aan kinderen. Het boek is mooi vormgegeven, het oogt strak en vrolijk. De illustraties zijn heel kleurrijk en schattig. Het boek is dus een feest voor het oog. Ook zijn veel details uit het boek echt van onze tijd. Zo zien we moderne technologie terug in het boek wanneer Sam zijn opa belt, en draagt het jongens olifantje ‘Ollie’ een roze jurk en nagellak.

Toch maakt juist de relevantie van de huidige pandemie het boek ook lastig te duiden. Enerzijds lijkt het met het thema ‘handen wassen’ juist sterk te verwijzen naar de corona crisis en hier dus juist relevant voor te zijn, maar anderzijds zien we geen andere maatregelen, zoals de anderhalve meter-regel of mondkapjes terug in het boek. Aan het einde van het boek wordt er zelfs een feestje gegeven, wat natuurlijk ook niet helemaal corona-proof is. Toch maakt dit wel dat het boek in de toekomst ook leuk en relevant blijft. Handen wassen blijft immers belangrijk, maar het dragen van een mondkapje (hopelijk) niet.

Al met al is Sam de Wasbeer is een origineel en relevant kinderboek en een behulpzaam middel wanneer je het met je kinderen over hygiëne wilt hebben. Door de mooie vormgeving en tekeningen zullen je kinderen dit belangrijke onderwerp zeker niet saai vinden.

Pf