Samen plastic de baas

Zaterdag, 20 augustus, 2022

Geschreven door: Martin Dorey, Tim Wesson
Artikel door: Demi Stein

#2minutensuperheld

[Recensie] De titel van het boek, Samen plastic de baas, laat natuurlijk al zien waar dit dunne boek over gaat. Daarnaast laat de cover op een prikkelende en uitdagende manier zien wat het probleem is, namelijk plastic. Het is een cover die lekker kleurrijk is en samen met de illustraties opvallend, waardoor kinderen het gauw op willen pakken.

Dit boek gaat dus over samen plastic de baas worden. In twee minuten tijd kan jij een superheld worden en daarmee het plastic probleem bestrijden. Samen plastic de baas bevat 50 verschillende missies waar je punten mee kunt verdienen, om de aarde groen te kunnen houden.

Deze missies zijn heerlijk divers. Er zitten simpele missies in, zoals het goed scheiden van je eigen afval, maar ook wat lastigere missies, namelijk het overtuigen van je ouders om bepaalde producten juist wel of niet aan te schaffen.

De nieuwe generatie motiveren om goed te zijn voor de planeet
Het thema voor de kinderboeken week 2022 is Gi-Ga-groen. Samen plastic de baas is een boek wat hier perfect bij aansluit, aangezien het volledig draait om het plastic-probleem en daarmee dus om ons klimaat. Met dit boekje worden kinderen geprikkeld om te kijken naar hun eigen houding tegenover de wereld en worden zij gemotiveerd om iets goed te doen voor de planeet.

Dit boek leent zich perfect op scholen tijdens de kinderboeken week, maar ook daarbuiten. Samen met de klas zou je de verschillende missies kunnen doen en ontdekken wie de hoogste puntenscore behaalt en daarmee goud verdient. Echter zijn niet alle missies even gemakkelijk en een aantal vind ik persoonlijk te ver gezocht. Neem als voorbeeld de missie waarbij je een plasticvrije boodschappenronde moet doen. Het kan zijn dat kinderen meegaan met boodschappen doen, maar het zijn de ouders die vaak bepalen wat er in huis gehaald wordt. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat veel kinderen punten zullen scoren met deze missie.

Andere missies zijn beter begaanbaar. Zoals het houden van een spreekbeurt, het inzamelen van afval op het schoolplein en het uitzoeken wat ‘slecht’ plastic en ‘goed’ plastic is. Er staan zelfs tips in die je samen met school zou kunnen doen, namelijk kijken of school de juiste recycle methodes aanbiedt, een penneninzameling actie organiseren en het starten van een petitie voor een tappunt waar je je herbruikbare waterfles kan vullen. Zoals je kan zien zijn er dus veel verschillende soorten missies om mee aan de slag te gaan.

Deze missies worden ondersteund door prachtige illustraties van Tim Wesson. Door het gehele boek leer je verschillende, inspirerende superhelden kennen. Dit kan bijvoorbeeld een leerkracht zijn die pleit voor een tappunt, maar ook een zeehond die vecht tegen de plasticsoep. De illustraties zijn allemaal in kleur, prettig om naar te kijken en geven het boek iets extra’s. Door te lezen over de superhelden en wat zij al doen voor de natuur, worden kinderen des te meer gemotiveerd om ook goed te zijn voor de wereld.

Martin Dorey heeft op een leuke manier een boek samen weten te stellen die zowel interactief als leerzaam is. Hij is schrijver, surfer, strandliefhebber en zelf ook actievoerder tegen plastic. Hij woont dan ook dicht bij zee en ziet met eigen ogen hoe groot het plastic probleem is. De schrijfstijl van Dorey is goed te begrijpen en activerend, er zijn echter in de vertaling wel een paar keer foutjes gemaakt waardoor zinnen niet altijd soepel verlopen, wat jammer is.

Naast de missies die Dorey je geeft, heeft hij aan het einde van dit boek nog meer informatie gegeven over de strijd tegen het plastic. Zo worden er veel website links gedeeld waar je meer kan lezen en (school)programma’s waar je je voor aan kan melden.

Samen plastic de baas is een leuk, interactief kinderboek over het bestrijden van het plasticprobleem. Naast dit boek heeft Dorey ook Samen klimaat de baas geschreven, die recent is uitgekomen.