Sauzen en smaakmakers

Zaterdag, 22 december, 2018

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Makkelijker dan je denkt

[Recensie] We komen in het boek niets te weten over wie de schrijfster van Sauzen en smaakmakers is. Wel vertelt Caroline Dafgard Widnersson in haar voorwoord dat ze een jaar aan het boek gewerkt heeft en dat het niet altijd even soepeltjes ging. Ze heeft heel wat moeten experimenteren om deze, zoals ze zelf zegt, “ode aan sauzen en smaakmakers” te schrijven. Een ander woord voor  smaakmakers is condimenten. Condimenten intensiveren of versterken de smaak van gerechten. We kennen natuurlijk allemaal mayonaise, ketchup en mosterd. Er zijn veel meer condimenten dan die drie en er komen in het boek Sauzen en smaakmakers veel recepten voorbij van condimenten die we wel kennen maar waarvan je wellicht niet wist dat je die vrij simpel zelf kunt maken. Daarnaast zien we ook recepten van veel minder bekende sauzen en kruidenmengsels.

Vrijwel iedereen maakt weleens zelf mayonaise of ketchup en ook die vind je terug in het boek. Daarnaast staan in hetzelfde hoofdstuk ook Avocadomayonaise zonder ei,  Curry, Japanse mayonaise, Amerikaanse mosterd en Pittig-zoete mosterd en nog meer variaties. Behalve de recepten krijgen we ook wat achtergrondinformatie over de ingrediënten en een recept om te maken met je zelfgemaakte sauzen. Na een ‘lesje chili’ en de nodige recepten om echt pittige sauzen te maken gaan we over naar het hoofdstuk Milde sauzen. Zelf Worcestersaus maken of Pruimensaus. Hoisinsaus (echt niet moeilijk) en Oestersaus. In totaal 15 milde sauzen die niet allemaal even makkelijk te fabriceren zijn maar zeer zeker de moeite waard.

In het hoofdstuk Azijn staan 9 recepten voor wie het aandurft zelf azijn te maken maar ook mengsels met kant en klare azijn. Daaropvolgend gaan we Tafelzuur inmaken. En als laatste een geweldig hoofdstuk Kruiden- en specerijenmengsels. Zowel natte mengsels als bijvoorbeeld Chilibonenpasta, Tahin, Harissa, Gekonfijte knoflookpasta en droge mengsels als Dukkah, Za’atar, Vlees- vis- en kipkruiden, Knoflook- en uienpoeder, Siciliaans kruidenzout, As van prei en vele andere.

In het boek wordt gebruik gemaakt van gedistilleerde azijn 12%. In Zweden, waar de schrijfster vandaan komt, is dit te koop onder de naam Attiksprit. In Nederland is deze azijn (nog) niet verkrijgbaar. Wij gebruiken daarom gewone witte azijn. Dat is minder zuur maar de meeste recepten zul je toch naar eigen smaak moeten maken dus dat is helemaal niet erg. Ook gebruikt de schrijfster ‘ongepeld sesamzaad’. Dat is goed verkrijgbaar in onder andere natuurwinkels maar gepeld sesamzaad gebruiken kan ook prima. Ongepeld is het iets bitterder van smaak maar erg veel verschil is er niet.

Het boek is een hardcover met veel achtergrondinformatie en tips en mooie paginagrote foto’s. Wie een bijzonder en inspirerend kookboek, waar je nog jaren plezier van zult hebben in huis wil halen zal van dit boek geen spijt krijgen. Wat is er leuker dan je eigen condimenten te maken die ook zeker als culinair cadeau zeer gewaardeerd zullen worden. Dit boek is in alle opzichten een feest.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl