Schaduwbroer

Zaterdag, 6 maart, 2021

Geschreven door: Iris Hannema
Artikel door: Onbekend

In zijn laatste woorden bij zijn vertrek vanuit Schiphol gaf hij haar nog een brief

[Recensie] Hebes broer Alec is een aantal maanden geleden overleden in Japan. Hij was een professioneel freediver en tijdens een van zijn duiken kwam hij niet meer boven water. Hebe is er kapot van en moet zijn dood nog een plek geven. In zijn laatste woorden bij zijn vertrek vanuit Schiphol gaf hij haar nog een brief, waarin ze een boodschapt leest. Ze reist naar Japan in haar eentje, op weg om antwoorden te vinden over haar broer. Tijdens deze reis leert ze ook meer over zichzelf, alleen reizen, maar ook over anderen.

Anderhalf jaar geleden ging ik op vakantie naar Tokio, een fantastische ervaring waarin ik voor het eerst meemaakte om ver van huis te zijn (hiervoor reisde ik alleen binnen Europa met mijn familie of vrienden). Hoewel ik met mijn vriendin naar Tokio ging, was het wel een nieuwe ervaring om in een land te zijn die zo anders is dan Nederland. Toen ik hoorde over Schaduwbroer, was ik meteen erg nieuwsgierig geraakt. Zou ik in boekvorm weer deze stad kunnen herbeleven? Dat wilde ik graag ervaren!

Schaduwbroer is een intrigerend verhaal waarin Hebe op een zoektocht gaat naar antwoorden rondom de dood van haar broer, maar daarnaast zoekt ze ook zichzelf. Na de dood van haar broer is Hebe erg van slag en haar rouwproces is erg aangrijpend. Haar broer betekende zo veel voor haar en samen hadden ze al jaren een fascinatie voor Japan (wat ik erg herkenbaar vond), beide personages voelen erg realistisch aan. Hebe heeft een oude ziel en beseft zich steeds meer dat ze een echt wereldmens is en dat reizen enorm bij haar past. Als lezer krijg je reiskriebels, aangezien het zo inspirerend is hoe Hebe omgaat met haar reis. Ze maakt geen concrete plannen, maar gaat met de stroom mee en volgt haar eigen pad wanneer het nodig is. Ze is erg volwassen voor haar leeftijd, waardoor dit boek uitstekend leesvoer is voor oudere lezers, maar ik gok dat dit ook een mooi boek kan zijn voor de leeslijst.

Japan wordt prachtig omschreven. Tijdens mijn vakantie in Tokio bezocht ik veel wijken, welke ook worden benoemd in Schaduwbroer. De cultuur, gebruiken, locaties en het voedsel is accuraat omschreven, je merkt dat Iris Hannema veel landen heeft bezocht en veel weet over Japan. Als ik heel kritisch ben merkte ik alleen op dat Hebe naar bepaalde gerechten op een menukaart wees, maar het was niet duidelijk of ze dit met haar vinger of haar hele hand deed. In Japan is het namelijk onbeleefd om te wijzen met je wijsvinger (iets dat Hebe als Japanliefhebber zou kunnen weten), maar voor de rest kon ik niet andere dingen opmerken. De sfeer van Tokio klopt voor de volle honderd procent, waardoor ik het idee had dat ik weer in Japan was. Ik kreeg helemaal heimwee naar Tokio, maar ook andere locaties die Hebe bezoekt zijn erg aansprekend. Hoewel Japan veel aandacht krijgt, komen Hebes emoties en gedachten goed naar voren, en weet dit boek een mooie balans te maken tussen een persoonlijke reis, en een avontuurlijke reis.”

Schaduwbroer is een fascinerend verhaal waarbij je geïnspireerd raakt door Hebes reis en haar groei als wereldmens. Het einde kwam zeker binnen en is erg ontroerend, waardoor ik dit boek erg geslaagd vond. Sterker nog, ik kan niet wachten op meer fictieboeken van Iris Hannema waarin reizen centraal staat! Mocht je houden van soloreizen of een liefde voor Japan hebben, is dit het boek voor jou.

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy

Schaduwbroer

Schaduwbroer