Scharlaken Kust

Vrijdag, 28 oktober, 2016

Geschreven door: Lincoln Child
Artikel door: Sandra Veltmaat-Herklots

‘Gewone’ moorden en bovennatuurlijke krachten in nieuwe Pendergast

[Recensie]  Scharlaken Kust is alweer de 15e thriller uit de Pendergast-serie, de reeks rond de excentrieke, doch geniale FBI-agent Aloysius X.L Pendergast.

De zo goed als gepensioneerde Aloysius Pendergast accepteert een privéopdracht in Exmouth, een kustplaatsje ten noorden van Boston om de diefstal van waardevolle wijn uit een wijnkelder te onderzoeken. Hij reist samen met zijn pupil Constance Greene naar Exmouth en eenmaal in de wijnkelder ontdekken ze al al snel een dichtgemetselde nis. De nis is leeg, op een botfragment na. Onderzoek wijst uit dat het botje van een man is die 150 jaar geleden gemarteld en vervolgens levend begraven werd. Het is het startpunt van een zoektocht naar de reden voor deze moord en hoe en of deze moord verband houdt met de wijnroof. Het wordt nog verwarrender als er in de zoutmijnen achter Exmouth nog een lijk wordt gevonden, met mysterieuze tekens in zijn lichaam gekerfd. Oude sagen verbinden deze tekens met het nabijgelegen Salem en de heksenprocessen uit de 17e eeuw. Het mysterie wordt alsmaar groter, maar Pendergast en Greene gaan tot het uiterste.

Duivelse symbolen

Pendergast, met zijn ouderwetse, ‘Zuidelijke’ manieren en zijn pupil, de wat vreemde Constance Greene (omschrijving: een oude vrouw in een jong lichaam) weten de moord op te lossen en komen achter de identiteit van de John Doe in de nis. De duivelse symbolen en hekserij kosten wat meer tijd.

Pendergast is een pedante FBI-agent, enorm eigengereid en een echte betweter. Dit is een van de redenen dat de serie rondom Pendergast zo aanspreekt. Ook bij mij. De onorthodoxe manier van werken van Aloysius X.L Pendergast blijft vermakelijk en verveelt nooit. Scharlaken Kust is goed op zichzelf te lezen, maar het helpt als je ook andere Preston & Child Pendergast-thrillers hebt gelezen. Dit omdat de voorgeschiedenis van Pendergast, Constance en de andere terugkerende personages en hun gedrag dan beter te plaatsen zijn. Dan begrijp je waarom Constance Greene ouderwetse jurken draagt zonder dat ze een Amish is en moeite heeft zich in de moderne wereld staande te houden.

Pendergast reeks

Schrijversduo Douglas Preston & Lincoln Child (auteurs van twee boeken die tot de 100 beste thrillers aller tijden behoren) hebben een onderhoudende schrijfstijl waardoor je eenmaal bezig met het boek er door wordt gegrepen. Wel heeft het duo er een handje van om zaken als het bovennatuurlijke, zoals levensverlengende elixirs, heksen en demonen, in hun verhalen te verwerken. En daar moet je van houden.
Scharlaken Kust is spannend en boeit tot en met de oplossing van de diefstal en de moord. Wat daarna volgt, wordt minder geloofwaardig gebracht. Natuurlijk komen Constance Greene en Pendergast in de problemen, er wordt ouderwets gemoord en ze moeten rennen voor hun leven. Aan het eind van het boek verdwijnt Pendergast (is hij dood?) en neemt Constance Greene haar toevlucht tot de kelders van het huis aan Riverside Drive dat ze met Pendergast deelt. Ondanks dat het einde een beetje wordt afgeraffeld en het boek een open einde heeft (waar ik geen fan van ben), kan ik niet wachten op het vervolg.

De vloek

Dichtregels voor de doden

De verborgen kamer