De Resistance-trilogie 2 - Schijndood

Donderdag, 11 april, 2019

Geschreven door: Louise Boije af Gennäs
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Nog steeds erg enthousiast over deze trilogie

[Recensie] Nadat Sara in Bloedspoor in een nachtmerrie terecht was gekomen, besluit ze toch in Stockholm te blijven. Ze verhuist naar een nieuwe woning en vindt een andere baan in de hoop dat ze eindelijk met rust gelaten wordt. Dit blijkt echter niet het geval en al snel weet Sara niet meer wie er nu wel of niet te vertrouwen is.

Nadat ik deel 1 uit had, kon ik niet wachten om verder te gaan in dit deel. Helaas duurde het even voordat dit tweede deel uitgegeven werd en vervolgens bleek dit ook nog uitgesteld te worden naar januari. Toen het dus eindelijk zover was wilde ik dan ook meteen beginnen met lezen. Helaas viel het begin een beetje tegen. Dit kwam niet zozeer doordat het verhaal niet pakkend is, maar meer omdat ik er echt weer even in moest komen. Het duurde even voordat ik weer wist hoe het precies zat en ik moet eerlijk bekennen dat ik het laatste hoofdstuk van deel 1 weer even heb doorgelezen zodat ik weer wist hoe het toen precies eindigde.

Toen ik alle feiten weer op een rijtje had, zat ik weer helemaal in het verhaal. Het mooie aan de Resistance-trilogie vind ik dat je als lezer iedere keer weer op een dwaalspoor wordt gebracht. Bij iedere gebeurtenis begin je te twijfelen wie je kan vertrouwen en of die gebeurtenis wel echt gebeurd is of dat het zich enkel af in Sara’s hoofd speelt. Bovendien ben je ontzettend benieuwd welke rol haar vader in alle gebeurtenissen heeft gespeeld. Aan de hand van gesprekken met onder andere haar moeder, het dagboek van haar vader en artikelen over schandalen die in Zweden hebben plaatsgevonden, vallen er steeds meer stukjes op hun plaats.

Naast oude zaken uit Zweden komen er in Schijndood ook actuelere zaken voor. Zo wordt er onder andere aandacht besteed aan het overlijden van Avicii. Dit zorgt ervoor dat het boek toch spannend blijft ondanks dat alle oudere schandalen uit Zweden voor mij vrij onbekend zijn, waardoor het soms langdradig lijkt te worden om deze stukken te lezen. Gelukkig worden deze stukken afgewisseld met andere fragmenten waardoor de spanningsboog eigenlijk constant gespannen blijft staan.

De vragen die in deel 1 onbeantwoord bleven, zijn in dit tweede deel nog niet beantwoord. Ik heb er zelfs nog meer vragen bij gekregen want iedere keer word je als lezer weer op een ander spoor gezet. Wellicht worden al mijn vragen beantwoord in het derde en vermoedelijk afsluitende deel van deze serie. Dit boek krijgt van mij 3 sterren en dit komt vooral omdat het even duurde voordat ik weer wist wat er allemaal gebeurd was. Persoonlijk had ik het bij dit boek wel prettig gevonden om voorin even kort terug te blikken op deel 1. Vooral omdat er zo ontzettend veel gebeurt en het al weer een aantal maanden geleden was dat ik het boek heb gelezen. Verder ben ik nog steeds erg enthousiast over deze trilogie en hopelijk laat deel 3 minder lang op zich wachten.

De Resistance-trilogie 1 - Bloedspoor

De Resistance-trilogie 2 - Schijndood