Schimmenschuw

Woensdag, 20 februari, 2019

Geschreven door: Johanna Lime
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Het was genieten!

[Recensie] Kamilia is al vroeg haar ouders verloren en woont bij haar oma. Sinds enige tijd ziet ze schimmen bij de moestuin, maar haar oma vertelt haar dat spoken niet bestaan. Het zomercircus komt naar Tulle. Samen met een vriendin besluit Kamilia om wat zakgeld te verdienen en gaat kaarten leggen om mensen de toekomst te voorspellen. Ze gebruikt hiervoor het tarotspel van haar moeder. Ze is nog niet behendig genoeg met het spel en gebruikt voornamelijk haar fantasie. Ze besluit ook het bergkristal van haar oma te gebruiken. Om één of andere reden heeft Kamilia hier een soort band mee en kan ze informatie achterhalen waar haar klanten echt iets aan hebben. Aan het einde van de dag, als alle klanten weg zijn, probeert Kamilia wederom contact te leggen met het bergkristal, nieuwsgierig naar wat ze zal zien. Op het moment dat ze contact maakt, gebeurt er ineens van alles. Ze wordt door onbekende krachten ontvoerd en komt in een voor haar totaal onbekende wereld terecht.

Het blijkt dat ze op magische wijze op Chyndyro terecht is gekomen, ze is niet meer op haar eigen planeet Laskaro. Kamilia weet dat Chyndyro de zusterplaneet is van Laskaro. Ze ontmoet de jongen Warfield en vraagt hem om informatie. Hij heeft echter nog nooit van Laskaro gehoord. Dan blijkt dat Kamilia tevens terug in de tijd is gegaan, naar de middeleeuwen. Chyndyro heeft niet één hoofdstad, maar meerdere. Dit middeleeuwse Chyndyro bestaat, in tegenstelling tot die uit Kamilia’s tijd, uit zeven landen en hoofdsteden.

Kamilia en Warfield worden opgepakt door wachters van de familie Ming. De matriarch van de King-dynastie besluit na het aanhoren van Kamilia’s verhaal om haar naar de Avatars van de Ming Dynastie te sturen te sturen om te kijken of het mogelijk is dat Kamilia weer naar huis kan keren. Avatars zijn goden en godinnen die zich in verschillende vormen kunnen manifesteren aan de mensen. In de tempel gewijd aan de Avatars van de Ming-dynastie krijgt Kamilia een mysterieuze opdracht. Een zevenpuntige ster is in zeven stukken verdeeld door de zeven families en elke familie is in bezit van een deel. Kamilia moet ervoor zorgen dat de zeven stukken weer worden samengevoegd en dat de ster weer op zijn oorspronkelijke plek terecht komt. Dit zal geen makkelijke taak zijn, er is strijd op handen. Elk van de dynastieën wil de alleenheerschappij over Chyndyro. Een oorlog tussen de dynastieën lijkt op handen te zijn. Kamilia beseft dat ze een zware tocht voor de boeg zal hebben en dat ze de zeven delen niet zonder voorwaarden zal krijgen.

De proloog is spannend en maakte mij nieuwsgierig naar het verhaal. Echter kreeg ik vanwege de proloog in eerste instantie de indruk dat de wereld Laskoro middeleeuws zou zijn. Laskoro lijkt echter op onze aarde in onze tijd, ze hebben bijvoorbeeld fietsen, fietspaden, een hogeschool, tv’s, winkels, een camping. Wat ik apart vond is dat de melkbussen nog per paard en wagen worden vervoerd, maar dat er ook rode sportwagens worden genoemd. Dit voelde een beetje tegenstrijdig.

Het schrijvers duo Johanna Lime weet je na het proloog gelijk in het verhaal te trekken. Het was genieten, het is een heerlijk fantasy verhaal. Er gebeurt tijdens het verhaal veel, maar het is op zo’n manier geschreven dat je het verhaal en de personages goed kunt blijven volgen. Het is zeer spannend en vooral origineel. Het is ook gedetailleerd, naar mijn mening enkele keren net te veel, het had op die momenten geen meerwaarde voor het verhaal. Om een voorbeeld te noemen: “Er renden een stel katten vlak voor het paard van Frederika langs. Luid miauwend en blazend. Het paard steigerde, maar Frederika kon het dier goed in bedwang houden.” (Pagina 129). Als lezer ben je dan al op de hoogte dat ze een uitstekende ruiter is.

Kamilia staat er tijdens haar opdracht en haar reizen niet alleen voor, een vaste groep begeleidt Kamilia tijdens haar reis om haar te beschermen. Deze personages leer je vooral gedurende het begin van het verhaal kennen. Elke keer wordt er een nieuw personage geïntroduceerd totdat de groep compleet is. Via hen leert Kamilia zowel Chyndyro zelf als ook de geschiedenis van deze wereld kennen. Daarnaast krijgt Kamilia ook tijdelijk hulp van hooggeplaatste personages van de dynastieën. Je maakt kennis met alle zeven dynastieën. Elk van deze zeven families heeft een gave van magie. De dynastieën zijn zeer verschillend van aard en hebben allemaal verschillende gebruiken. Elke dynastie heeft twee Avatars: een god en een godin. Je merkt goed tijdens het lezen dat het schrijversduo dat schrijft onder de naam Johanna Lime veel fantasie heeft en het plezier en enthousiasme dat ze hebben dit met de lezer te delen.

Nadat je de personages die Kamilia gaan helpen hebt leren kennen, loopt al gauw de spanning op. Het is geen gemakkelijke taak om de zeven stukken te pakken te krijgen. De dynastieën hebben elk een beproeving voor Kamilia die ze moet doorstaan voordat ze het waardevolle deel van de ster aan haar geven. Eén van de leukste personages vind ik de oude man Nikos, een vuurmagiër, die gedurende de reis regelmatig sterke verhalen vertelt.

Schimmenschuw is vlot geschreven en het taalgebruik is niet al te moeilijk waardoor het niet alleen voor volwassenen geschikt is, maar ook voor kinderen vanaf ongeveer vijftien jaar. Ik heb genoten van Kamilia’s avontuur en haar zoektocht naar de zeven delen van de ster. Ik geef Schimmenschuw graag 3,5 sterren.

Interplanetair 2 - Geestenpoort

Interplanetair 1 - Ruimtestad

De vergeten vloek 2 - Smeulend venijn