Schimmenstorm

Maandag, 17 juni, 2019

Geschreven door: Garvin Pouw
Artikel door: Jeannie Bertens

Geslaagd vervolg op Schadukoningin

[Recensie] Schimmenstorm is het vervolg op Schaduwkoningin en vertelt het verhaal over de Valta, een magisch woud. In dit woud staan reusachtige Levianters, bomen zo groot dat er verschillende niveaus, verdiepingen ontstaan. Hoe verder weg van de zon, hoe donkerder het leven op dat niveau. Op de woudbodem is bijna geen leven mogelijk. Op elk niveau van het woud is er echter leven, er zijn diverse soorten nimfen, elfen, kabouters, nimfanen. We vinden er Nivé, de riviernimf, terug, de heldin uit Schaduwkoningin en haar geliefde Ayen-Ada een Sherendi.

Met hen maken we kennis met een Nara, een vrouw zonder geheugen, ze wordt door Ayen Kyrasha genoemd, dat is niet haar echte naam. Ayen en Nivé denken dat Kyrasha de reïncarnatie is van de Godinne en helaas voor hen vinden hun tegenstanders dat ook. Ze maken jacht op dit kleine gezelschap omdat de Godinne hun snode plannen weleens zou kunnen doorkruisen.

Een spannend verhaal ontspint zich, de auteur maakt daarbij gebruik van twee verhaallijnen. Een lijn met daarin de heldinnen Nivé, Ilèny en Kyrasha en een lijn met Ayen en Djaim, rotsnimf en geliefde van Ilèny. Ze gaan al vroeg in het verhaal uiteen, de dames om veilig te zijn en de heren om hulp in te roepen in de Licht-Val. De dames zijn echter allesbehalve veilig en de heren zullen de Licht-Val nooit bereiken…. Gelukkig heeft Nivé de hulp van het magische zwaard Xifrèl, een levend zwaard dat de ziel herbergt van de tovenares Fellkra. Maar is het alleen het zwaard dat haar ziel draagt? Ook Nivé immers verandert, is ze nog wel zichzelf? En wat te zeggen van Kyrasha, wie is ze eigenlijk, zal ze haar herinneringen terugvinden en als Godinne in het verhaal verder gaan of weten de tegenstanders haar te vinden? Ilèny weet heel goed wie ze is maar weet Djaim, haar geliefde dat ook? En zal hij zijn faalangst te boven komen en een held worden?

Garvin Pouw weet alles in een prachtig en spannend verhaal neer te zetten in de magische wereld die hij geschapen heeft.

Garvin Pouw heeft met de Valta een unieke wereld geschapen, een magisch woud met veel verschillende niveaus. Op elk van die niveaus vind je kenmerkende soorten, veel ervan zijn nimfen. Nimfen hebben zich gedurende eeuwen aangepast aan hun niveau en de kenmerken ervan. Er zijn riviernimfen, zonnenimfen, boomnimfen, te veel soorten om op te noemen. Wanneer je een fantasyroman van Garvin Pouw leest, moet je je in zijn Valta onderdompelen. En als je dat doet, dan gaat de Valta voor je leven. Dan zie je de verschillende niveaus en de wijze van leven van de nimfen. Dan gaat de strijd tussen goed en kwaad leven. Een strijd die niet zomaar door een van de partijen gewonnen wordt. Een strijd waarin de helden en heldinnen zichzelf tegenkomen, in feite strijden ze niet tegen het kwade maar tegen zichzelf.

Verwacht dus geen makkelijke roman van Garvin Pouw maar als je eenmaal zijn Valta binnengaat dan ben je verkocht! Ik heb er wederom van genoten.