Secret city's Frankreich

Donderdag, 3 februari, 2022

Geschreven door: Hilke Maunder, Klaus Simon
Artikel door: Evert van der Veen

Franse charme

[Recensie] Nederlanders zijn al jaren echte francofielen en menigeen trekt jaren achter elkaar naar Frankrijk. Het is dan ook een groot, boeiend en veelzijdig land met een eigen sfeer, ideaal voor kampeerders. Zelfs wie denkt ‘alles’ in dit grote land op een gegeven moment toch wel zo’n beetje gezien te hebben, zal in dit boek Secret city’s vast nog wel de nodige verrassingen tegenkomen. Het boek presenteert 60 plaatsen die evenredig over het land zijn verdeeld. Het boek heeft een geografische ordening naar windstreken.

Bekend is in Frankrijk het bordje met de tekst ‘les plus beaux villages’, waarmee in een sterrenaanduiding fraaie dorpen worden aangeduid. Maar liefst 159 dorpen mogen dit bord bij hun plaatsnaam dragen. Criteria zijn dat deze dorpen minder dan 2000 inwoners hebben en over artistieke, historische, wetenschappelijke of pittoreske locaties beschikken.

De titel waarmee iedere plaats die in dit boek Secret city’s is opgenomen, wordt aangeduid, drukt iets van het speciale karakter van de plaats uit. De plaatsen wordt kort getypeerd en de tekst is gelardeerd met sfeervolle foto’s. Verder is er steeds een speciale tip en er zijn verwijzingen naar websites om meer informatie te vinden. Vaak is er interessante informatie zoals over Dieppe, nu een badplaats maar vroeger een centrum van ivoorkunst met vele ‘ivoiriers’.

Een aantal impressies om aan te geven wat de lezer zoal in dit boek tegenkomt:

Dans Magazine

Bayeux heeft een schilderachtig centrum evenals Semur en Auxois. Bayeux is beroemd vanwege zijn imposante wandtapijt van maar liefst 68 meter lengte. De taferelen gaan over de verovering van Engeland.

Nantes heeft een schitterende nostalgische winkelpassage en komt op de foto, die vanuit de lucht genomen is, mooi over evenals Bésancon dat fraai in de natuur ligt. Deze stad heeft een prachtig huizenfront langs de rivier. Ook Briancon komt in de luchtopname mooi over.

Auxerre heeft een imposante wijnkelder en Troyes heeft kleurrijke vakwerkhuizen en is een glas-in-lood centrum. Opvallend zijn de 110 meter hoge duinen bij Arconchon en de foto van Cucuron doet Italiaans aan.

Nyons heeft een boogbrug die in schoonheid niet onderdoet en tevens doet denken aan de beroemde boogbrug Stari Most in Mostar. Deze brug werd kapot geschoten in de Joegoslavische oorlog in de jaren 90 maar is in oude stijl herbouwd. Ook Minerve heeft een authentieke hoge brug. In deze stad zochten de Katharen destijds hun toevlucht.

Secret city’s is een leerzaam maar zeer toegankelijk, onderhoudend en stimulerend Duitstalig boek: interessant om thuis ideeën op te doen en mede aan de hand daarvan een vakantiereis te plannen. Dit bijzonder sfeervolle boek nodigt uit om zelf op pad te gaan en deze – vaak minder bekende – steden te bezoeken. Secret city’s brengt je zeker op ideeën!

In een vergelijkbare opzet verscheen in 2021 het boek Secret city’s Italien waarin 60 Italiaanse steden worden gepresenteerd.

Secret places Frankreich