Shetland breien

Zaterdag, 14 september, 2019

Geschreven door: Anne de Haan
Artikel door: Karin de Leeuw

Een eiland met gekleurde schapen

[Recensie] Ik zal het u eerlijk bekennen: ik ben geen deskundige als het gaat om breiboeken. Weliswaar brei ik graag, maar ik zou niet graag claimen dat ik er verstand van heb. Mijn moeder is lerares fijne handwerken en regelmatig heb ik haar hulp nodig wanneer ik weer eens begin aan een al te ambitieus breiwerk.

Toen een enthousiaste medewerker van de uitgeverij mij dus overhaalde dit boek t recenseren, zag ik het presentexemplaar met lede ogen arriveren. Shetland breien heeft voor mij de naam dat het gaat om prachtige truien van tamelijk stugge wol, die desondanks is bewerkt met minuscule repeterende figuren. Zulke ingewikkelde patronen: wat zou ik daar als leek over moeten schrijven?

Het blijkt dat de truien die ik voor ogen heb, geliefd bij Oxford Dons en de Prince of Wales, slechts een onderdeel zijn van het repertoire aan Shetland breiwerk. Fair Isle worden ze genoemd, naar het verst van het vaste land geleden Shetland eiland. In het boek is er slechts één voorbeeld van opgenomen. Het patroon er van is niet te priegelig en ik kan het bij lezing goed volgen. Moet kunnen die trui. En wat een beauty!

Er blijken meer soorten Shetland breiwerk te bestaan. Lace is er een van. Het wordt gebruikt om onder andere ragdunne  omslagdoeken en sjaals te maken. Ook daarvan worden patronen gegeven in dit boek. En dan zijn er een flink aantal patronen voor wanten, handschoenen, babymutsjes en wat dies meer zij, allemaal handzame werkjes, die je gerust kunt beginnen, zonder bang te zijn dat je nu voor een kapitaal aan wol hebt aangeschaft voor een breiwerk dat je never-nooit af gaat krijgen. Ik zette een hoofdband met een fraai repeterend bloemenpatroon op. Het patroon was goed te volgen en de aangegeven maten klopten heel precies. In een weekend was de hoofdband af.

De auteurs, drie Nederlandse vrouwen, doen in dit boek verslag van hun speurtocht naar de wortels van het beroemde Shetland breiwerk en van de befaamde Shetland wol. Op de zeer noordelijk gelegen eilanden liepen van oudsher schapen die zich konden handhaven in het heuvelachtige en schrale schrale landschap. De schapen waren beroemd om de veelkleurigheid van hun vacht en hun vermogen de steile heuvels van de eilanden te beklimmen op zoek naar voedsel. Inmiddels zijn ook op de Shetlands schapenrassen geïntroduceerd met een witte vacht en een hogere wol opbrengst per dier, maar deze schapen zijn gedoemd om in het dal te blijven. In de heuvels lopen de originele schapen.

De auteurs vertellen over flora en fauna van het land, summier dat wel. Bij flora wordt slechts gewag gemaakt van de Edmondston’s Chickweed, een alleraardigs bloempje dat alleen op deze eilanden groeit en genoemd is naar een van de eilanden afkomstige botanist. Bij fauna moeten we het doen met patronen van accessoires met afbeeldingen van het winterkoninkje.

Maar in allebei de gevallen wordt het gebrek aan informatie goedgemaakt door werkelijk prachtige sfeerfoto’s. Wie er even voor gaat zitten en dit boek rustig doorbladert, waant zich op de de Shetland eilanden, en dat is geen onaangename ervaring. Een groot aantal haalbare patronen en informatie over de specifieke wolsoort, handige telpatronen en enkele tips aan het eind van het boek, maken dit tot een boek voor enthousiaste knutselaars, zowel als voor mensen die van prachtige reisfoto’s houden. Het geheel is mooi, degelijk uitgevoerd, met twee leeslinten en een harde kaft.  Dit is echt een boek om cadeau te geven.