Shock

Zaterdag, 9 februari, 2019

Geschreven door: Mel Wallis de Vries
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Goed verhaal met een denderende opbouw

[Recensie] Emma is al maanden vermist. Na een schoolfeest is ze verdwenen, en het enige wat van haar is gevonden, zijn haar fiets, telefoon en bebloede jas. De vier vriendinnen van Emma zijn erg van slag. In de zomer gaan Lilly, Bo, Mabel en Anouk met elkaar op vakantie naar Frankrijk. De meiden proberen in het begin een leuke vakantie te hebben en niet al te veel aan Emma te denken, maar alles verandert als de moordenaar van Emma in de buurt is en een nieuw slachtoffer zoekt…

Shock is weer een spannende jeugdthriller van Mel Wallis de Vries. Je volgt het verhaal vanuit vijf verschillende perspectieven. Je leest vooral over de vier vriendinnen en af en toe komt het perspectief van Emma aan bod. In het begin krijg je al veel vragen. Wat is er met Emma gebeurd? Hoe is ze vermist geraakt en wie zit hier achter? Al snel verdenk je eventuele daders die hier achter kunnen zitten. Je moet gewoon weten hoe het afloopt, waardoor je met gemak in één keer het boek kan uitlezen. Het tempo in het boek is erg vlot en de hoofdstukken zijn niet al te lang. Daarbij weet Mel de spanning goed op te bouwen en zit je op het puntje van je stoel als je eenmaal het einde leest!

De opmaak van dit boek is erg goed gedaan, regelmatig kom je krantenstukjes tegen die over Emma’s verdwijning berichten en voorzien zijn van aantekeningen van de dader. Ook staan er foto’s van de meiden in het boek, maar dat is jammer genoeg wat minder. Lezers willen liever een beeld krijgen van een personage door een beschrijving en niet door een foto. Hierdoor raak je als lezer afgeleid door de foto’s, wat vervelend kan zijn.

De vriendinnen zijn met gemak te onderscheiden. Lilly is het verlegen angsthaasje, Mabel denkt vaak aan een zekere Sam waar ze een romantische avond mee had, Anouk weet veel van het paranormale af en Bo is de humeurige meid van het stel. Er zou zeker minstens één personage bij zitten dat je leuk zal vinden!

En dat einde… Mel Wallis de Vries zorgt er weer voor dat je flink wordt verrast! Shock heeft een einde dat je totaal niet ziet aankomen, een schokkend laatste hoofdstuk! Achteraf zijn sommige stukjes minder geloofwaardig als je er met een kritische blik naar kijkt, wat wel een klein minpuntje is. Desondanks is Shock een goed verhaal met een denderende opbouw, waardoor je alleen maar meer wil lezen van Mel Wallis de Vries!

Eerder verschenen op www.youngadultbooks.nl