Sint zit vast!

Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: Janneke Schotveld, Milja Praagman
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een maatschappelijke boodschap mist

[Recensie] Janneke Schotveld is een kinderboekenauteur die geweldige sprookjesverhalen weet te bedenken, die erg modern zijn. Verhalen met personages van kleur of queer personages, het is zo fijn dat kinderen daar op jonge leeftijd op mooie wijze mee in aanraking kunnen komen! Al deze moderne verhalen zijn zo belangrijk, en ik was heel benieuw wat Janneke Schotveld wist te bedenken rondom Sinterklaas. De afgelopen jaren zijn er genoeg veranderingen gekomen rondom dit kinderfeest, dus wat voor maatschappelijke boodschap zou Janneke Schotveld meegeven aan de lezers?

Sint zit vast! is een kort verhaal waarin de dappere ridster weer een nieuw avontuur beleeft. Dit keer moet ze de Sint helpen die in de schoorsteen zit. Hij is helemaal alleen, want de pieten zijn aan het staken. Daar gaat de dappere ridster weer iets aan doen! De schrijfstijl is weer zo pakkend en weet zowel jonge als oude lezers met gemak mee te slepen. Het verhaal is optimistisch, net zoals de dappere ridster die overal een kans in ziet. Ook zijn de illustraties weer erg leuk, en weten ze op kleurrijke wijze je nog meer te laten genieten van dit avontuur.

Waar ik zelf uiteindelijk wat moeite mee had, is de maatschappelijke relevantie van het verhaal. Ik ben van Janneke Schotveld gewend dat ze een boodschap aan de lezer wil meegeven die vrij progressief is, maar in dit boek was dat iets minder het geval, of zo kwam het niet op mij over. Nu waren de pietjes in alle kleuren en maten, maar het slot wist juist niet een progressieve boodschap te geven aan de lezer. De pieten zijn namelijk in staking omdat Sinterklaas hen te hard laat werken. Kinderen vragen momenteel zo veel cadeautjes, en Sinterklaas wil ze die allemaal geven, waardoor de pieten hard moeten overwerken. Het boek geeft aan dat je als kind niet al te hebberig moet zijn, zodat de pieten het niet te druk hebben. Hierin wordt juist het probleem afgeschoven op de verkeerde persoon, want Sinterklaas (oftewel de werkgever die onrealistische verwachtingen heeft van de werknemers als je het heel abstract bekijkt) wordt hier niet op aangesproken. De pieten moeten gewoon er in meegaan, en dan wordt het probleem vanzelf opgelost. Naar mijn idee is dat niet de progressieve kijk op het kinderfeest, waardoor ik zelf wat minder genoot van het verhaal.

Ik had iets andere verwachtingen van de inhoud van dit boek, maar ik moet zeggen dat het wel een vrolijk verhaal is die past bij Sinterklaas. Het is ideaal voor een avondje op de bank voor 5 december, zeker als je houdt van voorlezen! Nu wist de boodschap van het verhaal mij niet te raken, maar dat is een uitzondering op de hartverwarmende boodschappen die Janneke Schotveld normaal geeft aan de lezer. Ben je fan van de dappere ridster? Dan moet je dit verhaal niet laten liggen!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy