Sirocco

Zaterdag, 22 december, 2018

Geschreven door: Sabrina Ghayour
Artikel door: Jeanette van de Lindt

De Perzische keuken van Sabrina Ghayour

[Recensie] In mei 2014 verscheen het eerste kookboek Persiana van Sabrina Ghayour. Het was direct duidelijk dat wij hier te maken hebben met een vrouw waar we meer van zouden horen. Sabrina is geboren in Teheran en was als kind al gefascineerd door de smaken van de Perzische keuken. Later leerde ze zichzelf koken en begon te experimenteren met gerechten uit de keukens van Armenië, Afghanistan, Turkijë, Libanon en de Arabische keuken in het algemeen. Haar Londense eetclub ‘Sabrina’s keuken’ werd een enorm succes en na het verschijnen van haar eerste kookboek rees haar ster tot grote hoogte.

Er werd dan ook met spanning uitgekeken naar haar tweede kookboek en dat is nu verschenen onder de titel Sirocco.
Sirocco is de zuidelijke wind die hete en droge lucht uit de Sahara naar het noorden brengt. En in dit geval brengt die zuidelijke wind heerlijke geuren en smaken met zich mee. De gerechten in het boek Sirocco zijn, net als in het eerste boek, geen authentieke Iraanse recepten maar een weergave van de ongecompliceerde en zeer smaakvolle manier van koken van Sabrina Ghayour.

Wat ze in het voorwoord de lezer meegeeft is dat de keuken uit het Midden-Oosten er vooral een keuken is waar gemak en tijd een grote rol spelen. Volg vooral niet heel strak en secuur de recepten maar leer koken uit de losse pols. Vervang ingrediënten als die niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn of speel met de smaken en experimenteer volop. Als eerste krijgen we een overzicht van kruiden die ze altijd in haar voorraadkast heeft omdat ze ze in ieder seizoen gebruikt.

En dan gaan we van start met Perfecte ontbijtjes & brunchgerechten. Van Geroosterd brood met peer, feta & honing tot Pitabroodjes met spek of een Relish van ingelegde komkommer. In het hoofdstuk Lichte hapjes & hartige tussendoortjes is het watertanden bij de Kippenvleugels met sinaasappel, tijm & specerijen en daarbij past de Salade van appel, sumak, rode ui & granaatappel perfect. Vervolgens krijgen we de Spectaculaire salades & bijgerechten en spectaculair zijn ze zeker. Daarna kunnen we door naar de Heerlijke hoofdgerechten zoals de Tajine van kikkererwten, flespompoen, ingelegde citroen en harissa. En gelukkig zijn ze in het Midden-Oosten dol op zoet dus het laatste hoofdstuk Grandioos gebak & zoete traktaties wil je zeker niet missen. De koekjes met pure chocola en pistache zijn maar een klein voorbeeld.

Pf

Sabrina Ghayour heeft met dit boek voorgoed haar naam gevestigd als vooraanstaand kookboekauteur. Deze mooie kleurige hardcover met smakelijke foto’s en voor iedereen maakbare geweldige recepten mag in geen kookboekenverzameling ontbreken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Persiana elke dag

Simply