'Sky'

Woensdag, 5 oktober, 2016

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Perfecte Buren

Op je zestiende moeder worden is niet niks natuurlijk. Je zet alle zeilen bij en doet je best maar feitelijk ben je zelf nog een kind dat nog zoveel moet leren en ontdekken. Het overkwam Elisa. Hals over kop verliefd op Julian raakte ze ongepland zwanger en hun jonge leven stond op z’n kop. Maar in plaats van samen te gaan voor hun toekomst en die van hun baby stond Elisa er kort na de geboorte ineens alleen voor. Gedesillusioneerd en vol teleurstellingen heeft ze zich zo goed en kwaad mogelijk staande weten te houden.

Met vallen en opstaan is het in de loop der jaren gelukt dochter Sky op te voeden. Maar Sky is een meisje met gebruiksaanwijzingen en het was zeker niet gemakkelijk voor Sky, maar ook voor Elisa niet. Zelf nog zo jong en dan de verantwoording voor een kindje dat sprekend op haar vader lijkt. Dagelijks geconfronteerd worden met het gemis van haar jeugdliefde was moeilijk. Het zorgde voor verbittering en recalcitrant gedrag bij Elisa. Ondanks de liefdevolle opvang van haar ouders en wat anderen viel het de afgelopen jaren niet mee staande te blijven. Nu is Sky bijna zestien, op de leeftijd dat haar moeder zwanger raakte. Sky is geen meisje dat overloopt van enthousiasme en geluk en Elisa maakt zich zorgen. Er komen signalen van o.a. school dat het niet goed gaat met haar dochter, dat ze sociaal en emotioneel geen aansluiting vindt bij leeftijdgenoten. Tegelijkertijd ziet ze ook dat haar Sky sprekend op haar vader lijkt, in alles. Julian vervult echter geen enkele rol in het leven de moeder en dochter maar Sky raakt wel steeds meer geïntrigeerd door zijn afwezigheid, ze wil weten wie hij is en gaat op zoek naar antwoorden. Maar dat loopt totaal anders dan gehoopt. En precies dat is de druppel die de emmer bij zowel moeder als dochter doet overlopen. Elisa besluit Julian hier op aan te spreken en dat is behoorlijk confronterend en verwarrend tegelijk. Dan blijkt ook ineens dat alles dat is gebeurd in een heel ander daglicht komt te staan.

Sky is een verhaal dat onder je huid kruipt. Het relaas van een tienermoeder is sowieso indrukwekkend maar de auteur heeft dit wel heel realistisch en confronterend weten te brengen. De moeilijke weg die Elisa heeft afgelegd, naar eer en weten haar best te hebben gedaan, loont zich niet zoals gewenst. Ze houdt met hart en ziel van haar meisje maar Sky lijkt zoveel op haar vader dat het soms pijnlijk is. Elisa heeft nooit meer zoveel van een man gehouden en dat komt ook omdat ze het vertrouwen in de liefde is verloren door alles wat er is voorgevallen. Wanneer Sky op zoek gaat naar haar vader is Elisa dan ook terughoudend, gevoed door angst en haar herinneringen. Maar Sky houdt vol en Elisa kan niets anders dan er voor haar dochter te zijn wanneer dat nodig is. Hoe het verhaal dan loopt is totaal onvoorspelbaar en het maakt dan ook veel emoties los tijdens het lezen. Je wordt boos, verdrietig en tegelijkertijd begrijp je het ook wel weer. Het is ook allemaal zo heftig, voor alle betrokkenen. Ellen Lina heeft dit op een manier geschreven waardoor je enorm betrokken raakt bij de emoties die de hoofdpersonages meemaken. De kracht van Elisa, de honger naar bevestiging van Sky en de hartverscheurende twijfels van Julian. Alles is zo goed voor te stellen en heel mooi neergezet.

De schrijfstijl van Ellen Lina is heerlijk en puur, het kan niet anders gezegd worden. Vloeiend en met een taalgebruik zonder onnodige poespas vertelt ze echt een verhaal. Hierdoor betrekt ze je in de levens van de personages maar zijn de emoties ook voelbaar. Heel knap gedaan. Het is zelfs zo dat je door dit boek erg nieuwsgierig raakt naar haar ander werk. Binnenkort komt haar boek Crash uit. Daar kijken we dan ook naar uit. Sky is een mooi en emotioneel familieverhaal dat je zowel boos maakt als een goed gevoel geeft. De onderliggende boodschap is ook duidelijk en geeft het verhaal een actueel maatschappelijke kwestie een platform.

Social media en de gevaren daarvan gaat Lina niet uit de weg en de waarschuwing is duidelijk. Dit boek zou zich ook uitstekend lenen voor boekenlijsten op school, behalve dat het een prachtig boek is ook in de preventieve zin. Voor iedereen die door een verhaal ‘gepakt’ wil worden is Sky een absolute aanrader. Het raakt je, maakt je bewust(er) van wat een tienerzwangerschap kan inhouden en wat de levenslange gevolgen zijn. Niet te onderschatten en erg heftig. Al bij al een prachtig levensverhaal dat ontroert en blijft hangen. 4,5 ster

Patrice