Slaap

Zaterdag, 7 september, 2019

Geschreven door: Matthew Walker
Artikel door: Agnes Eikema

[Recensie] Thrillers en misdaadromans uit Scandinavië bestormen de boekenlijsten en de ene bestseller volgt de andere bestseller op. Denk bijvoorbeeld aan de boeken van Henning Mankell, Stieg Larsson, Jussi Adler-Olsen en Camilla Lackberg. En dat is nog maar het topje van de Scandinavische ijsberg. Ik ben helemaal weg van Scandinavische thrillers. De sfeer, de starre personages en de perfecte verhalen zorgen ervoor dat ik alsmaar meer wil lezen. Gelukkig maar, want Scandinavische schrijvers zijn nog steeds populair en de keuze aan Nederlandse vertalingen is nog groot.

Het Zweedse schrijversechtpaar  Ahndoril doet het met hun boeken ook erg goed in Nederland. Onder het pseudoniem Lars Kepler behaalden ze internationaal de top van de boekenlijsten met onder andere de boeken Hypnose en Contract. Allebei spannende boeken waarvan ik op het puntje van mijn stoel kroop.

Seriemoordenaar

In het vierde boek Slaap (het derde boek Getuige heb ik helaas nog niet gelezen), slijt seriemoordenaar Jurek Walter zijn dagen in een psychiatrische inrichting. Een inrichting waar hij al jaren in volledig isolement leeft.  Maar als op een koude winteravond een van zijn laatste slachtoffers levend wordt gevonden, verandert de situatie volledig. Waar heeft deze jongeman de laatste 13 jaar van zijn leven doorgebracht? En wat is er met zijn verdwenen zusje Felicia gebeurd?

De onverwachte wending zorgt ervoor dat de oude zaken opnieuw geopend worden. Joona Linna moet zijn grootste nachtmerrie opnieuw onder ogen komen wanneer hij op de zaak wordt gezet. De nachtmerrie die ervoor heeft gezorgd dat hij alles wat hem lief was kwijt is geraakt. Zijn nachtmerrie Jurek Walter.

Helaas kan de angstige Mikael niet aangeven waar hij al die jaren vast is gehouden. Zijn in verdriet gehulde vader kan het maar niet geloven. Wie houdt er nu iemand gevangen voor al die jaren? De destijds hoofdverdachte Jurek Walter kan het haast niet zijn, want die brengt zijn dagen nog steeds geïsoleerd door in een psychiatrische inrichting.

Psychiatrische kliniek

Omdat  de kans aanwezig is dat Felicia ook nog in leven is, wordt de mooie en intelligente inspecteur Saga Bauer geïnfiltreerd in de psychiatrische kliniek. Zal zij hem na al dat zwijgen weten te doorgronden of verstrikt raken in het web van Walter?

Met Slaap heeft Lars Kepler weer een onwijs spannende thriller geschreven. Het idee dat iemand zoveel jaren mensen gevangen houdt is weerzinwekkend en ontzettend luguber. Maar het boek is niet alleen spannend, maar steekt daarnaast ook perfect in elkaar. Geen enkel moment had ik het idee dat het verhaal vertraagde. Het verhaal is met precisie opgezet en de verschillende verhaallijnen en flashbacks gaan naadloos in elkaar over. De bron van het verhaal, de oorsprong, is het verhaal van Mikael. Vanuit die startpositie beschrijft Kepler verschillende invalshoeken en verschillende verhaallijnen, waardoor je als lezer iedere keer weer getrakteerd wordt op meer diepgang.

Op de achtergrond neemt de tijdsdruk om Felicia te vinden een steeds grotere rol in. De spanning groeit naarmate het verhaal vordert. Ieder personage ervaart de tijdsdruk. Saga probeert zoveel mogelijk informatie in een kort tijdsbestek bij elkaar te sprokkelen terwijl Joona Linna iedere aanwijzing buiten de psychiatrische inrichting naloopt. Het plot is intrigerend, want met welke beweegreden wordt iemand voor zoveel jaren vastgehouden?  Het boek eindigt met een enorme cliffhanger, waardoor de dorst naar het vijfde boek alleen maar toeneemt.

Eerder verschenen op Boekenz.