Slow

Zaterdag, 18 september, 2021

Geschreven door: Louise Franc
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Langzaam gegaard comfortfood op zijn best

[Recensie] Louise Franc is geboren in Frankrijk maar woont en werkt in Australië als foodstylist en culinair schrijfster. De originele titel van haar eerste kookboek is Slow. Zowel de titel Winter als Slow passen uitstekend bij de recepten. Louise is van de warme en langzame winterkeuken. Dat betekent stoofschotels, soepen en hartverwarmende desserts. De stoofschotels bevatten vaak vlees in verschillende soorten maar ook vis en groente zijn goed vertegenwoordigd.

In negen hoofdstukken zien we gerechten die niet alleen langzaam gegaard worden maar die ook vrijwel allemaal vallen onder het begrip ‘comfortfood’. Echt passend bij een gure herfst en koude winter. Er staan nogal wat eenpansgerechten in (weinig afwas) die je op je gemak kunt laten sudderen terwijl je iets anders doet. Mensen met een slowcooker spitsen nu de oren en ja, je kunt een behoorlijk aantal recepten aanpassen aan de slowcooker door wat minder vocht te gebruiken.  Louise Franc zet vaak een pan in de oven of op een sudderplaatje. Ze houdt duidelijk van de stevige keuken die af en toe ook wat exotisch is.

Het voorwoord en de inleiding zijn kort. Louise vertelt verder helemaal niets over zichzelf. De recepten, daar gaat het om. We beginnen met de soepen en zien onder andere een linzen-tomatensoep op z’n Ethiopisch. Een soep bomvol specerijen die overal verkrijgbaar zijn want Louise gebruikt vrijwel geen onbekende ingrediënten. De Toscaanse kippensoep ziet er ook hemels uit. En wat dacht je van een borlottibonensoep met spek en basilicumolie. In het hoofdstuk groente treffen we een risotto met geroosterde pompoen , bruine boter met salie, sinaasappelrasp en pijnboompitten aan. En zo gaat het maar door. Vis met tomaten en chorizo uit de oven. De kalkoenrollade met een citroen-kruidenvulling kan zo met kerst op tafel.

In het hoofdstuk bijgerechten staan onder andere in spek gewikkelde gevulde uien. Heerlijk! En geroosterde worteltjes met sinaasappel en tijm. Een prachtige combinatie is dat. Wonderschoon is de ricotta-peren-cheesecake met een macadamiabodem en in dit hoofdstuk staat eindelijk eens een lekker recept met kweeperen die we langzaam garen in een heleboel specerijen. De vleessoorten hebben allemaal hun eigen hoofdstuk. Gevogelte, varkensvlees, rundvlees en lamsvlees/wild.

Sociologie Magazine

De receptuur is duidelijk en voor iedereen maakbaar. De foto’s van de eindresultaten doen je vast watertanden. Het is een groot en zwaar boek waar je op je gemak mee aan de keukentafel moet gaan zitten. Juist in de herfst- en wintermaanden is het heerlijk om uitgebreid in de keuken te staan en geurende stoofpotten en soepen te maken. En vaak is het niet eens veel werk want veel recepten staan snel op het vuur.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Slow