Smaakvrienden

Zaterdag, 2 februari, 2019

Geschreven door: Angélique Schmeinck
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een stortvloed aan informatie, technieken en smaakcombinaties

[Recensie] De eerste editie van Smaakvrienden is alweer uit 2010. Sinds die tijd is onze culinaire smaak veranderd en gegroeid want dat gaat in een rap tempo. De eerdere uitgaven van Smaakvrienden gingen over groente en fruit. Het beste uit deze twee uitgaven is nu uitgebracht in één boek en grondig herzien en ververst.  Het is dus niet zo dat je dit boek niet hoeft aan te schaffen als je de eerdere delen al hebt. Zeker niet, want alle nieuwe inzichten, bereidingen en technieken zijn in dit boek verwerkt. Met veel prachtige foto’s.

Als er iemand is die ons alles kan vertellen over smaak dan is het Angélique Schmeinck. Deze meesterkok verdiept zich al jaren in smaak en smaakcombinaties en weet altijd weer vernieuwend uit de hoek te komen. We kennen allemaal smaakcombinaties waarvan we weten dat ze altijd goed zijn. Walnoten en (blauwe) kaas. Rode kool met appel. Eend en sinaasappel. Vaak denk je er niet eens meer over na en weet je intuïtief dat de smaken goed bij elkaar passen. Het boek Smaakvrienden gaat veel verder. Vanuit de populairste groente en fruit maakte Angélique Schmeinck talloze culinaire mindmaps.

En nu niet schrikken van het begrip culinaire mindmap want het is niets anders dan vrijwel alle combinatiemogelijkheden bij een groente of fruitsoort zoeken en benoemen. En dat is door Angélique Schmeinck zo duidelijk en helder in beeld gebracht dat het een genot is om het boek alleen al gewoon door te lezen zonder er in eerste instantie iets mee te doen. Je blijft echt lezen en kijken.

Op iedere pagina van de smaakcombinaties zien we een foto van een groente of fruitsoort. Daarbij staat uitgebreide informatie over de herkomst. Dan volgt een rijtje “inspiraties” en een cirkel met technieken en bereidingen met daaromheen een heleboel andere smaken in verschillende categorieën die een b (van boezemvrienden) of een s (van spannende vrienden) hebben. Het klinkt allemaal veel ingewikkelder dan het is.

Na een inleiding waarin we veel leren over smaak volgen de hoofdstukken Smaakvrienden groenten en daarna Smaakvrienden fruit. Dat is echter maar de helft van het boek want daarna volgen de hoofdstukken Culinair breinflitsen met daarin een selectie van achtentwintig inspiratielijsten voor nog meer culinaire kruisbestuiving. Vervolgens Kooktechnieken & bereidingen groente en als laatste, je raadt het al, Kooktechnieken & bereidingen fruit. In deze laatste twee hoofdstukken staan volop recepten met ook daarbij weer inspiraties om zoveel mogelijk te kunnen variëren.

Het is bewonderenswaardig zoals Angélique Schmeinck een stortvloed aan informatie, technieken en smaakcombinaties zodanig weet over te brengen dat het helder en duidelijk is. En vooral boeiend. Je gaat vast en zeker experimenteren met smaakcombinaties waar je nog niet eerder aan gedacht had. Culinair je grenzen verleggen is wat dit boek je leert. Voor wie koken en lekker eten serieus neemt is dit boek een absolute must.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Smaakvrienden

Smaakvrienden