Smith. Doe maar gewoon

Zaterdag, 4 september, 2021

Geschreven door: Jonas Boets
Artikel door: Karin Teirlynck

Kinderboekenschrijver heeft moeite met zijn eerste volwassen thriller

[Recensie] Jonas Boets is een Vlaams kinder- en jeugdauteur. In zijn Smith-reeks verschenen negen boeken. Met Smith. Doe maar gewoon schreef hij zijn eerste boek voor volwassenen met daarin dezelfde Sam Smith, maar – hoe kan het ook anders – volwassen.

Sam Smith werkt al jaren in Londen voor de MI6, de geheime dienst. Als hij bij een undercoveroperatie een collega tegen het lijf loopt, gaat het mis. De collega wordt dood teruggevonden en alles spreekt tegen Sam. Hij neemt ontslag en verhuist naar Antwerpen. Om voor zijn inkomen te zorgen heeft hij een baantje als buitenwipper bij een discotheek en nachtwaker op een bedrijf met plastic buizen. Als hij een telefoontje krijgt van Renée Stevens om als bodyguard van haar zus Marie op te treden, gaan de poppen terug aan het dansen. Voor een tweede keer moet hij opzoek naar de waarheid.

Smith. Doe maar gewoon is geen thriller voor volwassenen, eerder een tussenstap tussen jeugd- en volwassenliteratuur. Spanning, actie en een climax zijn er wel, maar komen niet uit de verf. Het verhaal kabbelt. De actie is miniem, evenals de verhaallijn. Er zijn er tamelijk wat losse eindjes, zaken waar weinig diepgang inzit. Bepaalde gebeurtenissen komen niet realistisch over, met name bepaalde handelswijzen van Sam. Hij maakt te veel fouten voor een voormalige geheim agent. Daarbovenop komt hij kinderlijk over.

Maar Smith doe maar gewoon leest wel lekker weg en naar de plot komt alles mooi samen. Van tijd tot tijd is het verhaal zelfs hilarisch. ‘Ze rook naar net geplukte frambozen, wat Sam deed beseffen dat hij al lang geen vers fruit meer had gegeten.’ De Spotify-playlist in het boek is ronduit cool. Aan de lezer om te ontdekken naar waar of wat die verwijst.

Dans Magazine