‘Sneeuw en as’

Vrijdag, 4 januari, 2019

Geschreven door: Diana Gabaldon
Artikel door: Perfecte Buren

In dit zesde deel van de Reiziger-cyclus hebben Claire en Jamie zich permanent gevestigd op Frasers Ridge, een stuk land
dat ze in de wildernis omtoveren tot een kleine Schotse kolonie. Ondanks dat ze het landgoed van tante Jocasta, River Run, zo konden overnemen kozen ze voor iets van henzelf. Het harde werk loont en hun goede reputatie heeft er voor
gezorgd dat meerdere immigrantenfamilies zich bij hen hebben gevoegd.

De kleine gemeenschap gedijt goed onder de leiding van Jamie. Claire staat in de regio bekend als genezers en het feit dat ze familie zijn van Jocasta zorgt dat argwaan over haar kennis meestal naar de achtergrond verdwijnt. Toch is het nooit echt rustig in het leven van Jamie en Claire. Het is nu 1773 en de perikelen in aanloop naar de Amerikaanse revolutie zijn tastbaar aanwezig. Wanneer de Britse gouverneur Jamie’s hulp inschakelt om te bemiddelen moet hij partij kiezen.
Maar dat is iets wat hij niet wil. Jamie weet tenslotte, via Claire, welke gruwelijkheden er staan te gebeuren. Toch meent hij op zijn eigen manier iets te kunnen betekenen en alleen daarom gaat hij akkoord. Maar het noodlot slaat toe en een lawine aan valse beschuldigingen, weerstand en beproevingen dendert over hen heen. Vooral Claire gaat een zware periode tegemoet, haar kennis wordt voor hekserij aangezien, de brandstapel loert. Deze gebeurtenissen zijn misschien
wel een van de zwaarste testen in hun leven samen. Jamie weet uit eigen ervaring wat Claire nu meemaakt en is er kapot van. Zoals altijd gaat hij gebukt onder zijn verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn gezin en medemens. Uiteindelijk gooit Jamie de boeg om, kiest kleur en ook dat zorgt weer voor levensbedreigende situaties.

In een hoog tempo volgen de gebeurtenissen in Sneeuw en as elkaar op. Gabaldon heeft de regie overwegend strak in handen maar het is wel haar kenmerk om behoorlijk gedetailleerd op zaken in te gaan. Soms is dat nét wat te. Toch is deze serie tot nu toe uitzonderlijk goed, Gabaldon houdt de kwaliteit en de uitwerking van ieder boek hoog. Het verhaal bevat dan ook alles om continu gefascineerd te blijven. Spanning, romantiek, avontuur en geschiedenis worden op een dusdanige wijze gecombineerd dat je blijft lezen. Ongeacht in welke tijd het verhaal zich begeeft, Gabaldon weet alles qua sfeer beeldend en gevoelsmatig sprekend te verwoorden, dan komt dat gedetailleerd werken weer goed tot zijn recht.

Op de een of andere manier laat deze serie steeds moeilijker los. Toch heeft dat niet altijd te maken met grote
gebeurtenissen of wendingen in het verhaal. Het zijn de menselijke personages, hun krachten en grenzen. Hierdoor komen ze echt tot leven en dát maakt deze serie zo sterk en overtuigend. Nu is het boek zeven dat klaarligt, maar ik twijfel nu… Want ik ben ruim over de helft van de serie, het nieuwe boek waarmee Gabaldon bezig is, is nog niet klaar en ik lees sneller dan zij schrijft….dus als ik nu doorpak, wat dan? Dan moet ik wachten. En als je eenmaal aan deze serie bent begonnen wil je dat dus echt niet, je moet en zal weten hoe het verder gaat lopen, je wilt per se antwoorden op de vele vragen die je inmiddels hebt. Dus lees ik maar wat langzamer en hoop dat Gabaldon snel met het nieuwe boek gaat komen.

Archeologie Magazine

Voor nu was het wederom genieten. Sneeuw en as krijgt daarom vier dikke welverdiende sterren.

Patrice