Sneeuwpanter

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: Sylvain Tesson
Artikel door: Jeroen Gribling

Zoektocht in de Himalaya van Tibet

[Recensie] Van De Sneeuwpanter van Sylvain Tesson zijn in Frankrijk al meer dan 400.000 exemplaren verkocht. Ik begrijp dat wel. Tesson beschrijft hoe hij door een vriend, de bekende natuurfotograaf Vincent Munier, wordt gevraagd mee te gaan op diens zoektocht naar de sneeuwpanter. Plaats van handelen: de Himalaya van Tibet. Tesson denkt dat deze panter is uitgestorven. Munier echter weet dat deze panter zich nauwelijks laat zien. Ogenschijnlijk is het thema van het reisverhaal een zoektocht naar de sneeuwpanter. Maar het boek gaat uiteindelijk over zoveel meer. Aan de hand van de schitterende beschrijvingen van het landschap van Tibet en van haar bewoners geeft de schrijver zijn kijk op de klimaatproblematiek, de nietsontziende invloed van de Chinezen op de regio en de verschillen tussen een natuurfotograaf en een jager. Ook de schokken uit het privéleven van Tesson komen aan de orde.

De Sneeuwpanter deed mij denken aan De acht bergen van Cognetti. Want ook in dat boek speelt de verbluffende natuur een belangrijke ondersteunende rol in het verhaal dat verteld moet worden. De schrijfstijl van de auteur is zeer beeldend waardoor het boek vol staat met treffende beschrijvingen (“Het meer lag als een hostie van jade in het zand”). Al vliegt hij ook wel eens uit de bocht: “De zon en de dood… de rottenis en het leven, het bloed in de sneeuw – de wereld is een gebedsmolen.”
Het boek is fraai vormgegeven en even fraai vertaald (door Eef Gratama). De pogingen tot humor zijn bij mij niet allemaal geland, maar dat zij Tesson vergeven. Als jouw hart sneller gaat kloppen bij het zien van een gems in de Alpen of een ree in de Vogezen is De Sneeuwpanter een fijne leeservaring en daarom een aanrader.