Sneeuwwit

Zaterdag, 7 mei, 2022

Geschreven door: Daan Remmerts de Vries, Mark Janssen
Artikel door: Sanne de Jong

Het oeroude sprookje, maar dan anders

[Recensie] In de boekhandel werden mijn ogen al meerdere keren naar het omslag van Sneeuwwit getrokken, wat er echt prachtig uitziet. Maar ook door de titel kreeg dit boek mijn aandacht: waarom heet het boek Sneeuwwit en niet Sneeuwwitje, zoals het welbekende sprookje? En wat heeft Daan Remmerts de Vries er aan veranderd?

Sprookjesachtig
Sneeuwwit
vertelt het verhaal van Sneeuwwitje, die nog altijd even naïef is en soms een beetje dromerig overkomt. Haar vader, koning Alfred, is betoverd en getrouwd met Zilla Tarantel. Zij is de boze heks en wil natuurlijk de mooiste van het land zijn, maar helaas brengt Sneeuwwitje haar plannen in de war en daarom moet ze uit de weg worden geruimd. Jager Rien kan het niet over zijn hart verkrijgen en laat Sneeuwwitje het bos in vluchten…

Daan Remmerts de Vries (1962) is een bekende kinderboekenauteur, hij heeft al meer dan vijftig kinderboeken op zijn naam staan. In 2021 heeft hij voor zijn hele oeuvre de Theo Thijssenprijs gewonnen. Mark Janssen (1974) zit ook niet stil, want hij heeft aan meer dan vijfhonderd publicaties meegewerkt. Zijn prentenboeken verschijnen over de hele wereld in bijna twintig talen.

Pf

Een modern jasje
De oude karakters van de personages hebben een extra dimensie gekregen in dit verhaal. Ze hebben als het ware meer persoonlijkheid gekregen. Als lezer vind je Sneeuwwitje nog liever en, het kan bijna niet, de koningin is nog enger geworden dan ze al was.

Verder heeft Remmerts de Vries moderne zaken verweven in het sprookje van de gebroeders Grimm. Als jager Rien Sneeuwwitje moet omleggen, kan hij niet geloven dat hij dat echt van plan was. Hij zegt dan: “Maar ja, het blijft toch je werkgever…”. Rien probeert in ieder geval alles te doen voor zijn baas. Verder ontwaakt Sneeuwwitje ook op eigentijdse wijze, waarbij de originele variant niet vergeten wordt. Dat is knap gedaan.

Tegelijkertijd is de boodschap van het klassieke sprookje nog steeds zo actueel. Iemand wil de mooiste zijn en doet daar van alles aan met zalfjes en poedertjes. Alles om de rimpels glad te laten trekken. Het laat eigenlijk ook zien hoe treurig het is, als iemand zich niet mooi voelt in het eigen lichaam.

Lees het voor
Sneeuwwit
is een perfect voorleesboek voor jong en oud. Met het lezen kon ik in mijn hoofd bijna horen hoe leuk dit boek moet zijn om voor te lezen. Vooral de spiegel wekt bij kinderen vast lachen op. Daarbij is Sneeuwwitje ook zo heerlijk naïef dat zelfs kinderen dit door hebben. Bijvoorbeeld bij de wolven die ze aanziet voor schattige hondjes.

Verder verdient dit boek alle lof voor hoe het is vormgegeven. De illustraties van Mark Janssen hebben mooie kleurtinten en verrijken dit boek op een prachtige manier. Het omslag trekt je aandacht en het geeft meteen een goed beeld van het verhaal. Daarnaast is de naked cover donkerblauw versiert met lichtblauwe glitters. Een must-have voor in je boekenkast!

Sneeuwwit(je)
Het enige kritiekpunt is de verandering van Sneeuwwitje in Sneeuwwit. In het boek maakt Sneeuwwitje duidelijk een ontwikkeling door. Aan het einde wil ze voor zichzelf kunnen zorgen en wil ze niet meer zo afhankelijk zijn van iedereen. Maar haar naam verandert daarin niet mee, terwijl dat juist de titel van het boek is. Alleen de spiegel zegt een keer Sneeuwwit. Dit had voor mij nog iets uitgebreider aan bod mogen komen. Bijvoorbeeld dat iedereen haar met Sneeuwwit aanspreekt vanaf een bepaald moment en niet meer met Sneeuwwitje.

Concluderend is Sneeuwwit een prachtig voorleesboek, zowel door de vormgeving als door het verhaal. Het einde is mooi afgerond en bevat gelukkig niet letterlijk ‘En ze leefden nog lang en gelukkig’.

—

kijk, die puk en loe (5+)