Sobremesa

Zaterdag, 2 november, 2019

Geschreven door: Sergio Herman
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Het Ibiza van Sergio Herman (met recept)

[Recensie] Er zijn mensen die sinds lang afscheid hebben genomen van het papieren boek. Zonder moeite zijn de beduimelde exemplaren plus boekenkast uit de woonkamer verdwenen. Romans en thrillers worden gedownload op de e-reader, digitale recepten opgeslagen in apps van supermarktketens. Een uitzondering op die regel vormen vaak de ‘salontafelboeken’: boeken die zo mooi zijn dat ze als woonaccessoire gelden. Niet zelden zijn dat kookboeken van bekende chefs, uitgegeven op kloek formaat, luxe afgewerkt en met veel beeldmateriaal. Kostbare boeken die je niet zomaar aanschaft, maar eerst wilt zien, voelen, misschien zelfs wel ruiken.

Sobremesa, de nieuwste titel van wonderchef Sergio Herman, beantwoordt in alle opzichten aan de beschrijving van het salontafelboek hierboven. Sobremesa is een gebonden boek met bijna 300 bladzijdes. Sfeervolle plaatjes van boomgaarden, zeegezichten en bergen, aangevuld met aquarellen. Sergio in de keuken, aan tafel, peinzend op een rots. De naar het schijnt betoverende werking van het eiland straalt je tegemoet.

Sobremesa is een persoonlijk boek. Sergio laat ons zijn Ibiza zien, geeft je zijn eigen favoriete adressen en de recepten van de gerechten die hij zelf graag op het eiland eet. Zeekomkommer is zo’n vondst, net als carobpoeder, gemaakt van de gedroogde peulen van de johannesbroodboom, en sobrasada, een ultra-Spaanse smeerbare worst (niet te verwarren met filet américain). Natuurlijk is er vis en veel verse groente, maar ook aandacht voor vlees en een zoet nagerecht. Zonnige gerechten die je liefst buiten eet, maar die het binnen vast ook goed zullen doen.

Er zijn moeilijker gerechten waarmee je kunt uitpakken, maar ook recepten die zich lenen voor een doordeweekse dag. Fijn zijn ook de basisrecepten aan het begin: maak een voorraad kruidenolie,  gekonfijte knoflook of de tomatencompote hieronder en je bent al halverwege. Meer recepten vind je overigens in het online inkijkexemplaar. Liever voelen? Ruiken? Ga dan naar je boekhandel!

Dans Magazine

Tomatencompote

Deze tomatencompote gebruikt Sergio voor bijvoorbeeld rigatoni met kipgehakt en spinazie, kalfsgehaktballetjes met zongedroogde tomaat, amandel en olijf, of de terrrine van tortilla. Handig om in huis te hebben dus.

Ingrediënten
2 uien, fijngesneden
6 takjes tijm, blaadjes gerist
6 teentjes knoflook, fijngesneden
olijfolie, om in te bakken
100 ml witte wijn
500 g tomaten, ontveld (uit blik)
300 g tomaten, ontveld, in stukken
2 el verse oregano
1 tl suiker
fijn zeezout en versgemalen zwarte peper

Fruit de ui, de tijm en de knoflook in een scheut olijfolie. Blus af met de witte wijn. Laat het vocht volledig verdampen en voeg dan de tomaten, de oregano en de suiker toe. Breng op smaak met zout en peper. Laat 45 minuten op laag vuur stoven en indikken.

Zoals Sergio het verwoordt: disfrútalo! ofwel: geniet ervan!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Sobremesa