Sofia draagt altijd zwart

Vrijdag, 2 augustus, 2019

Geschreven door: Paolo Cognetti
Artikel door: Suzan Voncken

Geluk zit er niet in

[Recensie] Op haar tiende droomt ze ervan het vriendinnetje van een piraat te worden, op haar achttiende begint ze haar theateropleiding en later verhuist ze naar New York. Maar als ze jong is, weigert ze te eten, haar ouders hebben een vreselijk ongelukkig huwelijk en op haar zestiende neemt ze een overdosis aan pillen. Ze draagt altijd zwart, want gelukkig zal ze nooit worden.

Deze roman bestaat uit tien hoofdstukken, die allemaal als kort verhaal gelezen zouden kunnen worden. Elk geschreven vanuit een ander perspectief. Eén persoon komt in elk verhaal weer voor: Sofia. Hoewel ze dus niet altijd de hoofdpersoon is, speelt ze in de verhalen van de verschillende mensen een sleutelrol. Door alle tien de korte verhalen te lezen, leert de lezer haar kennen.

Paolo Cognetti raakte eind 2017 bekend in Nederland toen zijn De acht bergen wekenlang een bestseller was. Dit was een roman met prachtige natuuromschrijvingen en krachtige personages. Bij velen viel het in de smaak, maar de lezers die graag voortgang zagen in plot zullen deze niet met plezier gelezen hebben.

Ook Sofia draagt altijd zwart lees je niet voor de plot. Er is een verhaal maar dit heeft alleen als doel een zeer rond personage neer te zetten. Het kan daarom zijn dat de lezer zich op het einde wat leeg voelt. Je hebt een boek gelezen, maar het verhaal lijkt amper gevlot. Toch raad ik deze lezer aan het boek nogmaals te lezen, puur gefocust op de ontwikkeling en de omschrijvingen van Sofia. Want dan blijkt het een bijzonder portret van een meid die heel veel heeft meegemaakt.

Archeologie Magazine

De schrijfstijl is mooi doch simpel. Geen moeilijke woorden, maar wel prachtige beschrijvingen. Deze keer is het niet de natuur die Cognetti’s schrijfstijl typeert, maar juist de omschrijvingen van gevoelens en personages.

Deze roman bespreekt veel thema’s zoals trauma, dromen en feminisme. Bovendien zit er aardig wat symboliek in (de titel alleen al). Kortom, ook voor de literatuuranalisten onder ons meer dan de moeite waard deze roman onder een loep te lezen.

Het geluk van de wolf

Zonder de top te bereiken

Sofia draagt altijd zwart