Sorry dat ik te laat ben, maar ik wilde niet komen

Dinsdag, 2 juli, 2019

Geschreven door: Jessica Pan
Artikel door: Annelien Kruithof

Wijsheden, herkenbare gedachten, humor

[Recensie] Die titel! Heerlijk, wat goed gekozen. Deze trok meteen mijn aandacht en na het lezen van de achterflap was ik erg nieuwsgierig. Een introvert persoon gaat een jaar lang dingen doen die op het eerste gezicht meer zouden passen bij extraverte personen. Het introverte van zichzelf waar Jessica over schrijft vind ik soms erg herkenbaar al heb ik een experiment als dit nooit nodig gehad om ook af en toe ‘out-of-the-box’ te denken en spontane, gekke, enge situaties aan te gaan.

Het boek kwam voor mij wat langzaam op gang. De schrijfstijl is minder vlot dan ik waarschijnlijk verwacht had door de pakkende titel. Ik had moeite met in het verhaal te komen en moest mezelf er toe zetten om verder te lezen. Toen kwam daar hoofdstuk vier, over haar vader die een spannende operatie moest ondergaan. Dit hoofdstuk had veel minder te maken met haar voornemen extraverter te gaan leven, maar op de een of andere manier vond ik het verhaal hier wel interessanter worden. Misschien had de persoonlijke noot in dit hoofdstuk hier ook zijn aandeel in, misschien werd haar schrijven wat toegankelijker? Ik weet het niet precies maar ik was er wel blij om. Vanaf dit moment had ik er vertrouwen in dat ik het boek toch wel leuk zou vinden.

In het hoofdstuk daarna ging Jessica op zoek naar nieuwe vriendinnen. Dit deed ze met behulp van een app. Ook dit hoofdstuk was erg leuk om te lezen. En eerlijk is eerlijk, ik had bewondering voor de uitdagingen die ze aanging! Ze deed namelijk ook dingen die ik zelf veel enger zou vinden… Zich aanmelden bij improvisatielessen bijvoorbeeld, of meedoen met stand-up comedy. Wat ik stiekem misschien wel het leukst vind is dat Jessica in haar verhaal laat zien dat het misschien minder erg is dan ik zou denken. Net als Jessica weet ik zeker dat ik gesloopt zou zijn na zo’n bijeenkomst maar het brengt je ook veel. Niet dat ik nu wil zeggen dat ik mezelf meteen ergens zal aanmelden 😉 maar de grootste spoken weet ze toch weg te halen met haar verhaal.

De rest van het boek bleef wisselend. Er waren delen waarbij ik moeite moest doen om mijn aandacht erbij te houden maar ook zaten er hele stukken bij die ik ontzettend leuk vond om te lezen. En toch ga je ook steeds een beetje meer van Jessica Pan houden. Haar openheid, haar lef, kwetsbaarheid. Geen van de situaties haalt het bij het uitbrengen van dit boek. Introvert of extravert, volgens mij moet je een flinke dosis lef hebben om je eigen boek de wereld in te brengen en in dit geval ook nog eens zo’n persoonlijk verhaal.

Uiteindelijk kan ik zeggen dat ik het boek met plezier heb gelezen. Wijsheden die voorbij komen, herkenbare gedachten, de humor van Jessica. Helaas gaat ze alleen op sommige dingen iets te lang door waardoor het verhaal soms wat langdradig wordt. Misschien helpt het andere lezers om het boek dan heel even aan de kant te leggen en op een ander moment verder te lezen. Van mij krijgt Jessica met dit boek 3 sterren!