Souvenir

Dinsdag, 26 mei, 2020

Geschreven door: Suzanne Vermeer
Artikel door: Silke Wimme

Bij deze thriller is het plaatje compleet

[Recensie] Nienke heeft het momenteel niet zo gemakkelijk. Kevin, haar ex en de vader van hun zoon Levi wil de volledige voogdij opeisen en komt steeds minder de afspraken na die door de rechtbank werden vastgelegd. Zo brengt hij Levi niet altijd op het afgesproken tijdstip terug en is hij op zoek naar bewijzen om aan te tonen dat zij geen geschikte moeder. Bovendien lijdt haar moeder Carolien aan Alzheimer, wat het voor Nienke allemaal nog moeilijker maakt.

Carolien zit nog maar in het beginstadium van de Alzheimer en Nienke beslist haar moeder mee te nemen op vakantie in Italië, nu ze nog vaak heldere momenten heeft. Carolien verbleef als tiener enkele jaren in Italië, maar zwijgt in alle talen over deze periode. Nienke hoopt dan ook dat haar moeder zich iets zal herinneren en haar zal vertellen over haar jeugd in Florence. In Todi, Umbrië volgen ze een meerdaagse kookcursus en alles lijkt goed te verlopen ondanks Caroliens ziekte. Maar dan verdwijnt Carolien plots en gezien haar toestand waarbij ze vaak haar geheugen kwijt raakt slaat de paniek al snel toe bij Nienke. Hoe zal Carolien de weg ter vinden naar de B & B? Zal ze niet te verward raken van de vreemde omgeving? De politie noemt het nog geen verontrustende verdwijning en wil geen actie ondernemen, waardoor Nienke in haar eentje op zoek moet gaan naar haar moeder. Ondertussen krijgt ze echter ook slecht nieuws vanuit Nederland waardoor ze zich minder kan focussen. Zal ze haar moeder terugvinden? Waarom is Carolien verdwenen?

Sinds 2006 verschijnt er elke winter en zomer een boek van Suzanne Vermeer. Souvenir is de nieuwe zomerthriller 2020. Sneeuwexpress die afgelopen winter verscheen was voor mij wat teleurstellend en ik was dan ook positief verrast over Souvenir, wat een mooi verhaal! Het speelt zich deze keer af in Italië in de omgeving van Umbrië en Florence. De auteur heeft duidelijk een grote liefde voor het land: de kleine dorpjes met de oude kerken, pleintjes, gelateria’s, de heerlijke Italiaanse keuken, …. Met oog voor detail en veel liefde krijgt de setting de nodige aandacht. Ik had onmiddellijk zin om het vliegtuig te nemen en naar Italië af te reizen. Het is alsof je zelf ronddwaalt in de Italiaanse steegjes samen met Nienke en Carolien.

De auteur tovert met woorden en heeft een mooie, beeldende stijl:

“Ze kijkt naar de oude staande klok, die rotsvast tegen de muur staat. Een standbeeld van tijd die moment na moment wegtikt. Ze zou zijn wijzers willen knakken, voor altijd stil willen zetten,
of beter nog terugdraaien naar het verleden, toen alles nog normaal was en redelijk onbezorgd”

Het verhaal heeft je vanaf de eerste pagina in de ban. Het boek begint met een flashback als proloog die je onmiddellijk al een kippenvel gevoel geeft, je bent ook onmiddellijk geprikkeld om te weten wat er precies gebeurde en hoe het afgelopen is.

De personages zijn met veel zorg neergezet. Carolien, Nienkes moeder heeft Alzheimer en de auteur heeft hier toch wel veel aandacht aan besteed. Het is duidelijk dat zij ofwel iemand kent die aan Alzheimer lijdt of dat zij een grondige research over dit onderwerp heeft gedaan. Niet alleen legt ze de nadruk bij Carolien en hoe zij alles ervaart, maar ook bij Nienke die de handen vol heeft met de zorg voor haar moeder. Als je alles wat laat bezinken vond ik het toch wel aangrijpend, het is heel wat wat deze ziekte met een mens en zijn omgeving doet! Ik had hier voorheen niet op deze manier naar gekeken, maar het heeft me toch wel geraakt en bewust gemaakt.

De boeken van Suzanne Vermeer hebben steeds terugkerende kenmerken zoals een vakantiebestemming, een vrouwelijk hoofdpersonage, spanning en ook romantiek. Hier heeft de romantiek grotendeels plaatsgemaakt voor liefde, maar niet die tussen man en vrouw, maar deze tussen ouder en kind. Zowel de relatie tussen Carolien en Nienke, als de relatie tussen Nienke en Levi staat centraal in Souvenir. De band tussen een moeder en haar kind is onbreekbaar, ongeacht welke leeftijd haar kind heeft. Deze invalshoek maakt het verhaal nog sterker. Oja, en voor de fans van haar boeken, geen paniek, romantiek is er ook. Hoewel het verhaal af en toe een paar voorspelbare wendingen heeft, zijn er ook heel wat onverwachte gebeurtenissen die ervoor zorgen dat het verhaal spannend is en leest als een heuse page turner. Wat bijzonder is, is dat we in een epiloog te weten komen dat het verhaal nog niet ten einde is. Er komt nog een kortverhaal aan in juli die het verhaal van Claudette en Bas brengt, de eigenaren van Bed & Breakfast waar Nienke en Carolien tijdens hun vakantie in Umbrië verbleven. Wat kijk ik hier al naar uit.

Ik heb enorm genoten van deze nieuwe Suzanne Vermeer zomerthriller en kijk al uit naar het vervolg Waterland die in juli verschijnt. Bij deze thriller is het plaatje compleet: het is spannend, doet je wegdromen naar een mooie vakantie bestemming, leuke schrijfstijl, etc… . Van mij krijgt Souvenir een verdiende 5 sterren *****