Spellslinger 1 - Vogelvrij

Zaterdag, 20 oktober, 2018

Geschreven door: Sebastien de Castell
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Strijden voor een plekje in de tovenaarsgemeenschap

[Recensie] Kellen is bijna 16, de leeftijd waarin je wel of niet een echte magiër wordt. Kellen wil dit graag worden, maar de kans is groot dat hij zichzelf niet kan bewijzen. Hij kan namelijk nog niet eens het kleinste vleugje magie oproepen. Zijn familie Jan’Tep is een krachtige magiërsfamilie, waardoor Kellen bang is om zijn familie teleur te stellen. Hij moet op zoek naar een andere manier om magie te krijgen, maar hoe? Als een bijzondere en mysterieuze zwerver aankomt met die pakken spelkaarten, vraagt Kellen raad bij deze vrouw. Kan Kellen zichzelf bewijzen?

Magische wereld
Sebastien de Castell weet de wereld van magiërs op fijne wijze te introduceren. Beetje bij beetje leer je meer over deze wereld, de tovenaarsfamilies en het verleden van Kellens volk. Sebastien hield me geboeid met zijn scherpe en kleurrijke schrijfstijl. Ik zat maar al te vaak aan het boek te denken wanneer ik het even niet kon lezen. Ik wilde zo graag meer weten over deze hele tovenaarsgemeenschap, deze wereld is erg uitgebreid en ik wil er alles van ontdekken!

Kellen is top
Het verhaal is lekker afwisselend. Informatieve stukken die je onderwijzen op het gebied van magie en het verleden worden afgewisseld met interessante conversaties en coole gevechten. Kellen kan er wat van hoor, het is een echt vechtersbaasje ondanks zijn gebrek aan magie! Zeker op de tweede helft puilden mijn ogen vaak uit door de gave plotwendingen in het boek. Vogelvrij is onverwacht en stelde mij nooit teleur. Kellen is een jongen die op de zwakke plaats wordt gesteld, maar hij weet te strijden voor zijn plekje in de tovenaarsgemeenschap. Hij is slim, nieuwsgierig en steunt anderen die ook weinig aanzien hebben. Na het lezen van dit boek, begon ik ook de cover van het boek volledig te snappen. Er zijn zo veel details die zo duidelijk worden als je het boek eenmaal aan het lezen bent. Het is echt een cover die naar mijn mening pure perfectie is en de inhoud van het boek meteen subtiel weet weer te geven. Daarbij zijn er een paar illustraties in het boek waar ik ook ontzettend van genoot.

Vervolgdelen
Vogelvrij is een spectaculair eerste deel van de Spellslinger-reeks. Ik ben fan geworden van Sebastien, deze schrijver gaat de Nederlandse YA-wereld hopelijk flink onveilig maken! De vervolgdelen moeten maar snel komen, want ik wil meer lezen over Kellen! De magiërswereld kan nog veel meer ontdekt worden, dat avontuur mag van mijn part lekker lang duren! Vogelvrij is een aanrader voor liefhebbers van fantasy, stoere personages en mysterie.

Inmiddels is deel twee ook verschenen! Lees hier meer over dit vervolg.

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com