Sprookjes van Grimm

Zaterdag, 24 december, 2022

Geschreven door: Elli Woollard, Marta Altés
Artikel door: Boy Wilhelm

De bekendste sprookjes in rijm herteld

“Dit sprookje begint als een onschuldig verhaal, maar ’t wordt gruwelijk en goor, echt niet normaal! Een boze wolf die aardig doet? Nou, dat komt beslist niet goed…”

[Recensie] Sprookjes. Zo oud als de weg naar Rome, veel zijn er in ons collectieve geheugen gegrift. Zeker Roodkapje, Hans en Grietje en Assepoester. In deze hertelling door Elli Woollard, vertaald door Margaretha van Andel, zijn de sprookjes opgeschreven in rijm. Om precies te zijn: AABB. Voor de  lezers die niet weten wat dit rijmschema inhoudt, het is zeer simpel! De eerste twee zinnen rijmen op elkaar en de derde en vierde zin doen hetzelfde. Deze opzet geeft de tekst een speels karakter en leest vlot weg.

Dit sprookjesboek kenmerkt zich door humoristische gebeurtenissen zoals het moment dat Roodkapje voor het eerst de wolf tegenkomt:

“Roodkapje liep het bos in, de wolf kwam dichterbij.
Goeiemogge lief kind, alles goed? Slijmde hij.
Maar ach meisje, wat zie ik? Ben je helemaal alleen?
Een puppie! Riep Roodkapje, toen hij voor haar neus verscheen.”

Geschiedenis Magazine

Daarnaast zijn er prachtige tekeningen, gemaakt door Marta Altés, die paginavullend zijn, ontzettend vrolijk en fantastisch passen bij de rijmregels! Het boek ziet er aantrekkelijk uit en ik weet zeker dat het prachtig tot zijn recht kan komen in leeshoeken van de onderbouw in het basisonderwijs, op boekenplanken thuis in de kinderkamer of op het nachtkastje. Qua uiterlijke vorm, helemaal niets mis mee!

Rijmschema
Maar even terugkomend op het rijmschema AABB… Bij roodkapje was het vernieuwend, samen met de tekeningen, kwam dit verhaal totaal verfrissend over! Toch merkte ik al dat bij de laatste strofes het rijmschema wel heel vaak terugkwam, deze herhaling vond dus al plaats bij het eerste sprookje. Bij De elfjes en de schoenmaker: AABB. Bij Hans en Grietje: AABB, bij alle sprookjes hetzelfde rijmschema. Dat is verschrikkelijk vermoeiend. Hoe mooi de tekeningen ook zijn, hoeveel humor er ook in zit. Ik dacht: Zal het de vertaling zijn? Komt deze herhaling alleen in de Nederlandse versie voor? Dus ben ik zo vrij geweest om ook even de originele versie erbij te pakken, maar ook daar AABB.

Sprookjes van Grimm door Elli Woollard is een vernieuwend idee. Sprookjes op rijm. Maar door het repetitieve rijmschema komen de, in de basis, prachtige vertellingen niet goed tot hun recht. Het boek kan zelfs vermoeiend zijn om (voor) te lezen. De tekeningen maken dit gelukkig voor een deel goed. Mochten deze sprookjes opnieuw worden hertaald dan zou het fantastisch zijn als er afgewisseld zou worden met de rijmschema’s. De teksten worden dan rijker, plezieriger om te lezen en de algehele beleving van deze eigentijdse vertellingen zal dan veel beter tot zijn recht komen.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.