Stelsel Onbekend

Zaterdag, 30 oktober, 2021

Geschreven door: Jasper T. Scott
Artikel door: Willemijn Gigase

Een enkele reis naar de ruimte

[Recensie] Advocaat Liam Price weet niet wat hem overkomt. Hij kan met zijn vrouw Aria, zoon Nicolai en dochter Payton spotgoedkoop op vakantie. Niet zomaar een vakantie; het gaat om een cruise naar Aquaria, een exotische wereld in het Kepler-zonnestelsel. Kort na take-off blijkt de vork anders in de steel te zitten; ze komen terecht in een volkomen onbekend stelsel.

Wat de cruise van hun leven moest worden veranderd al snel in een kwestie van leven en dood. Dodelijke aliens vallen de passagiers en bemanning aan. Terwijl iedereen vlucht voor zijn leven worden Liam en Nicolai gescheiden van Aria en Payton. Zien ze elkaar ooit nog terug?

Standalone
Wat een waanzinnig spannend verhaal. Zoals de bijtitel Science fiction thriller al voorspelt is het een echte page-turner. Vanaf de eerste pagina neemt Jasper T. Scott de lezer mee op een avontuur dat niet snel te vergeten is. Het is ook een ideaal boek voor mensen die nog niet erg bekend zijn met sci-fi. Niet alleen omdat het een standalone is, maar vooral omdat het verhaal met name draait om de spanning en dreiging. Een affiniteit met de ruimte is dus niet nodig. De droomreis is compleet met privé-butler en al. Jules is een robot met menselijke trekjes. De robot wordt al snel toegewezen aan Liam en zijn gezin en is het hele verhaal een leuke toevoeging.

Ruimtereis
Stelsel Onbekend neemt de lezer mee op een snel avontuur met buitenaardse wezens en achterbakse personages. De korte hoofdstukken maken het makkelijk om het boek op te pakken. De sciencefictionelementen treden niet op de voorgrond en lijken soms zelfs overbodig, maar uiteindelijk blijken ze toch relevant te zijn. Scott zet de lezer steeds op het verkeerde been voordat een plottwist alles overhoophaalt.

Schrijven Magazine

Afgerond
Alhoewel niet alle personages even goed uit de verf komen, zijn ze stuk voor stuk wel uniek. De meeste hebben ook een flinke achtergrond, wat indrukwekkend is voor een standalone. Het einde voelt ook niet gehaast en alles wordt mooi afgerond. Voor liefhebbers van science fiction is dit boek natuurlijk een aanrader, maar dat is niet alles. Stelsel Onbekend is een toegankelijk verhaal waarin lezers het genre van de kosmos kunnen ontdekken.

Eerder verschenen op willemijngigase.com