Sterrenjager

Zaterdag, 27 augustus, 2022

Geschreven door: Jen Minkman
Artikel door: Demi Stein

Geschiedenis gemixt met fantasy

[Recensie] De tweeling Berry en Ozan hebben samen een blog over bovennatuurlijke verschijnselen. Wanneer er op een dag vreemde lichten boven een graancirkel worden waargenomen, belandt hun opa in het ziekenhuis.

Berry en Ozan zijn op jonge leeftijd hun ouders verloren en leven sindsdien samen met hun opa, die de taken als voogd heeft overgenomen. Door dit voorval staat hun leven op de kop en het wordt er niet gemakkelijker op wanneer de tweeling erachter komt dat hun familie een eeuwenoud geheim heeft.

Door dit geheim zijn Berry en Ozan genoodzaakt om op pad te gaan, samen met de geheimzinnige Roth en beste vriendin Chris. Een avontuur staat ze op te wachten waarbij ze langs bijzondere tempels, piramides en kerken komen. Het is aan hen om de mensheid te redden. Zal dit lukken?

Voor de fans van National Treasure
Jen Minkman geeft in haar dankwoord aan dat National Treasure en Angels and Demons twee van haar favoriete films zijn. Dat ze hier gefascineerd door is, komt sterk naar boven in het boek. Het is namelijk eenzelfde soort verhaal, maar dan in een Young Adult-jasje. Terwijl je meekijkt door de ogen van een paar tieners geeft Minkman je interessante geschiedenislessen. Het is hierbij overduidelijk dat ze veel onderzoek voor dit verhaal gedaan heeft. De geschiedenis in het boek en de bijzondere plaatsen zijn op feiten gebaseerd, wat het verhaal bijzonder maakt. In combinatie met fictieve en interessante personages is het een genot om te lezen.

Sociologie Magazine

Opvallend aan de interessante personages is dat ze zeer divers zijn. Dat past natuurlijk helemaal in onze huidige maatschappij en zorgt er voor dat verschillende tieners een connectie kunnen krijgen met de personages. Zo is er een personage met autisme, er komt een transgender in voor en iemand die zich geen man of vrouw voelt, oftewel een non-binair personage. Deze personages worden allemaal op de juiste manier uitgewerkt waardoor het geheel realistisch overkomt. Uiteraard zit er de nodige Young Adult-magie en Young Adult-drama in om het een goed lopend en vermakelijk verhaal te maken. De boodschap is echter overduidelijk, iedereen mag zijn wie hij/zij/ die wil zijn.

Spanning en mysterie
De schrijfstijl van Minkman is zeer prettig. Het leest gemakkelijk weg en door de mysterieuze aspecten in dit verhaal word je als lezer geprikkeld om verder te gaan lezen. Wat ik echter wel mistte is een stukje spanning. Deze tieners zijn verantwoordelijk voor het redden van de mensheid, wat eigenlijk een grote druk is voor hun, waardoor je toch een stuk spanning verwacht. Het is dan ook jammer dat de spanning niet zo naar voren komt.

Jen Minkman is een Nederlandse auteur en schrijft Young Adult-verhalen voor zowel Hamley Books als Dutch Venture Publishing. Sterrenjager, haar meest recente boek, is uitgegeven door Hamley Books. Diverse boeken van haar zijn verschenen in het Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Italiaans, Chinees en Afrikaans.

Iets waar Hamley Books wel om bekend staat, is de prachtige vormgeving van hun boeken. Zo is Sterrenjager ook op een indrukwekkende en mooie manier vormgegeven. Naast dat de tieners je meenemen in hun avonturen, krijg je via de illustraties bij de hoofdstukken ook een goed beeld van de sfeer. Hierop vind je bijvoorbeeld oude en interessante gebouwen.

Sterrenjager is een Young Adult-verhaal voor de liefhebbers van bijvoorbeeld National Treasure, maar verwacht echter niet zoveel spanning als in die film. Het zit verder boordevol interessante, diverse personages en je wordt meegenomen in boeiende geschiedenisfeitjes. Het is dus zeker een aanrader voor mensen die graag boeken lezen met diverse personages of die geïnteresseerd zijn in geschiedenis, gecombineerd met een beetje magie.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2

Sterrenjager

Koning van het Sintelwoud