Sterrenstof

Zaterdag, 17 september, 2022

Geschreven door: Martine Kamphuis
Artikel door: Paula van Mourik

Kort, krachtig maar een tikje ongeloofwaardig

In 2014 verscheen het eerste deel uit de WP-thrillerserie over de jonge psychologe Wynona Post. Hierna volgde er nog twee andere delen. En nu dan Sterrenstof. Het bijzondere aan Sterrenstof is dat het een voorloper is op de andere drie delen. Dus als je de voorgaande verhalen nog niet hebt gelezen, dan raad ik je aan om met Sterrenstof te beginnen.

In Sterrenstof is Wynona Post, in tegenstelling tot de andere delen, nog niet begonnen aan de opleiding psychologie. Ze werkt als activiste bij Greenpeace en is net terug van een missie.  Om over haar toekomst na te kunnen denken trekt ze tijdelijk in bij haar ouders. Zij runnen midden in een streng gereformeerd Zeeuws dorpje een New-Age centrum.  In haar jeugd werd WP vaak gepest met haar hippie-ouders en hun vreemde leefstijl.

Eén van haar pestkoppen
Kort na haar terugkeer komt WP op het strand één van haar pestkoppen tegen, Sara. Die is inmiddels getrouwd en heeft twee kleine kinderen. Haar man is helaas ernstig ziek. Sara wil graag deelnemen aan een retraiteweekend die de ouders van WP organiseren en zij weet WP zover te krijgen dat die op haar kinderen past. Kort daarna overlijdt toch nog onverwacht Sara’s man. Volgens de politie is er geen sprake van een misdrijf, maar WP denkt daar anders over. En dat gevoel wordt alleen maar sterker.

Martine Kamphuis (1963) studeerde geneeskunde en heeft zich daarna gespecialiseerd in de psychiatrie. In 2006 verscheen haar eerste boek. Afwisselend schrijft zij boeken voor volwassenen en voor de jeugd. Sterrenstof is een kort verhaal waarin veel gebeurt en waarin diverse personages voorkomen die voor zover mogelijk goed zijn uitgewerkt. Het verhaal is vlot geschreven en al snel merk je dat de band tussen WP en haar ouders liefdevol is, ondanks dat ze niet altijd op één lijn zitten. Wat ze gemeen hebben is dat ze sociaal bewogen zijn. WP zet zich in voor Greenpeace en haar ouders willen hun spiritualiteit graag met andere mensen delen.

Oplossen van een verdachte zaak
WP komt over als een sterke, jonge vrouw die niet bang uitgevallen is. Zij laat zich niet zomaar wegsturen. Eigenschappen die je nodig hebt om een verdachte zaak op te kunnen lossen. Heel spannend is Sterrenstof niet, maar het is wel zo geschreven dat je als lezer niet goed weet wie  wel en wie niet te vertrouwen is. De ontknoping is een beetje ongeloofwaardig, maar dat doet niet af aan de kracht van dit korte verhaal.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Sterrenstof

Dit mag niemand weten