Sterrenvlucht

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Brandon Sanderson
Artikel door: Willemijn Gigase

Het spannende eerste deel van deze vertaalde sciencefictionreeks

[Recensie] Het is inmiddels 80 jaar geleden dat een sterrenschip is neergestort op de planeet Detritus. De nakomelingen van de bemanning noemen zichzelf de Rebellen. Zij leven in grotten, maar besteden hun tijd aan het terugduwen van de Krell. Zij vallen hun voortdurend aan en de enige verdediging bestaat uit piloten. Deze groep is schaars. Sinds kleins af aan droomt Spensa ervan om zich bij deze groep te kunnen voegen, maar de reputatie van haar vader steekt daar een stokje voor. Jaren geleden is hij neergeschoten door zijn team, nadat hij hun laf in de steek liet. Als dochter van een lafaard zijn Spensa’s kansen om te mogen vliegen klein.

Hoofdpersoon
Het boek draait geheel om Spensa. Zij is de held van het verhaal waar je mee op avontuur gaat. Ze is zeventien, koppig en bevindt zich in een oneerlijke situatie. Iedereen gaat ervan uit dat ze een lafaard is want; ‘ze is de dochter van…’ Toch laat ze zich niet ontmoedigen. Ze heeft het in Sterrenvlucht niet makkelijk; ze verliest vrienden en wordt meerdere keren op een nieuw pad gezet. Al die tegenslagen maken haar sterker, maar als lezer leef je constant met haar mee tijdens deze page-turner.

‘Claim de sterren, Spensa,’ zei hij.

Nederlandstalig
Sterrenvlucht is het eerste boek dat uitgever Iceberg Books uitbrengt. Met weinig vertaalde sciencefiction hoopt de uitgeverij goede internationale SF in onze eigen taal weer op de kaart te zetten. De auteur, Brandon Sanderson, werd bekend met zijn fantasyboeken, zoals de Mistborn-trilogieZijn talent ligt bij het creëren van complexe maatschappijen met een diepe en inspirerende achtergrond. Zowel de personages als de wereld hebben diepere lagen en voegen veel toe aan het plot. Het is een boek waarbij je soms op adem moet komen om na te denken over wat je hebt gelezen. Het goed geschreven verhaal brengt ook met deze vertaling de emotie en wanhoop van de karakters over.

Perspectief
Bijna het hele verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Spensa. Tijdens intermezzo’s maken we beter kennis met een personage waar je als lezer geleidelijk anders over na gaat denken. Tegen het einde voegen de twee zich samen en is het boek niet meer neer te leggen. Het is een redelijk dik boek (480 pagina’s) en daardoor heeft het ook wat rustigere stukken. In het midden valt het even stil, maar Sanderson pakt het snel weer op. Het tempo zit er goed in en stukken vol informatie worden mooi afgewisseld met actie.

“Mensen hebben verhalen nodig, kindje. Ze geven ons hoop en die hoop is echt. En als dat zo is, wat maakt het dan uit of die mensen ook echt ooit geleefd hebben?”

Ruimteschepen
Het verhaal speelt zich met name af in vliegende ruimteschepen, maar je hoeft hier geen fan van te zijn om van het boek te houden. Ondanks de vrouwelijke hoofdpersoon is het geen standaard ‘vrouwenboek’. Romantiek komt nauwelijks aan bod, ondanks dat de onderlinge relaties een grote rol spelen. Van begin tot eind is het een spannend boek, dat langer had mogen duren. Lezers zullen op het puntje van hun stoel zitten tot dat ze ineens op de laatste bladzijde arriveren. Nog ruim een maandje wachten en dan kan iedereen van Sterrenzicht genieten, om samen met Spensa de sterren te claimen.

Eerder verschenen op willemijngigase.com