Sterrenzicht

Zaterdag, 30 oktober, 2021

Geschreven door: Brandon Sanderson
Artikel door: Joost Zuijderduijn

“Zet Star Wars maar aan de kant”

[Recensie] Sterrenzicht is het tweede deel in deze serie, die ik maar al te snel ging oppakken! Weet Brandon Sanderson zich opnieuw te bewijzen als geniale auteur?

Sterrenzicht weet het spektakel naar een hoger niveau te tillen, want dit keer blijft Spensa niet ondergronds of even in haar cockpit. Ze zal op een gevaarlijke missie gaan in de ruimte, waar ze te maken krijgt met de beschaving van de Krell. Ik hoopte al dat dit tweede deel zich buiten de planeet zou afspelen, en al mijn dromen kwamen uit en waren nog mooier dan verwacht! Alle buitenaardse rassen die worden beschreven zijn zo fascinerend en Brandon Sanderson weet mij te blijven intrigeren met zijn beeldende en gedetailleerde schrijfstijl. Er zijn veel nieuwe personages die allemaal vrij uniek zijn, waardoor mijn fantasie constant werd geprikkeld. Buitenaardse rassen kunnen zo verschillen van mensen, en de manier waarop sommige rassen leven had ik zelf niet kunnen bedenken. Naast het ontdekken van andere rassen, moet Spensa goed op haar hoede zijn. Ze is vermomd dankzij M-Bot en moet haar identiteit geheim houden, terwijl ze haar best doen om de Krell te dwarsbomen.

Ik kan het gewoon haast niet bevatten dat Brandon Sanderson mij zo goed in zijn greep weet te houden, want ik dacht constant aan het verhaal. Ik wilde bijna mijn haltes missen in het openbaar vervoer toen ik het boek las, en wanneer ik vrije tijd had pakte ik het boek er meteen bij. Niet alleen de auteur verdient alle lof, ook de vertaling is ontzettend sterk. Het lijkt mij een lastige opgave om zo veel termen op een accurate manier te vertalen, en dan zijn er ook nog genoeg grappen die in het Nederlands moeten aanslaan. Dit is enorm gelukt, want ik heb erg gelachen om onder andere M-Bot en kon alle begrippen uit het boek makkelijk begrijpen. De wereld van Skyward wordt steeds groter en na een ongelooflijk bijzonder slot kan ik niet wachten op het vervolg.

Ik kan wel uren vertellen over alle avonturen die Spensa in dit boek beleeft, maar ik zal niet al te veel verklappen. Ga het vervolg snel lezen als je deel 1 erg leuk vond, want de spanning is in dit deel vermenigvuldigd. Ik dacht dat Sanderson mij al had overtuigd dat sciencefiction fantastisch is, maar na dit boek heb ik dat gevoel alleen maar meer. Worldbuilding, spanning, mysterie, humor, plotwendingen en een intense cliffhanger, dit boek bevredigd als je behoeften als het om sciencefiction gaat. Zet Star Wars maar aan de kant, want Skyward is de boekenreeks die miljoenen lezers kan amuseren!

Eerder verschenen op NerdyGeekyFanboy