Stervenskoud

Zaterdag, 3 juni, 2023

Geschreven door: Lonneke Kossen-Groot, Nelleke Langendoen
Artikel door: Hanneke van de Water

[Recensie] Twee auteurs; twee spannende novelles, dát is Stervenskoud. Lonneke Kossen-Groot schreef De Swaenhoeve en Nelleke Langendoen tekende voor novelle nummer twee, Smokkelwaar.

Kossen-Groot en Langendoen zijn al jaren bevriend, allebei auteur en besloten dit avontuur gezamenlijk aan te gaan. En met succes, want de schrijfsters hebben een heerlijke bundel afgeleverd. Zelfs hun beider schrijfstijl kent diverse overeenkomsten. Zo hebben zij beiden een boeiende verteltrant, kennen allebei de verhalen een fijne spanningsopbouw toe, weten ze allebei hun personages goed te karakteriseren en hebben zij goed opgelet tijdens de schrijfvakantie waaraan zij samen deelnamen toen het onderdeel dialogen schrijven aan de orde kwam. Want dat hebben zij zeker onder de knie.

Kossen-Groot opent met De Swaenhoeve. In dit verhaal staat Valerie centraal, een makelaar met een zoontje -Tim- en een nog altijd goede relatie met de vader van haar kind, Pieter. Wanneer zij naar De Swaenhoeve gaat voor een bezichtiging loopt alles echter geheel anders dan gepland. Een fijn en goed opgebouwd verhaal, geschreven vanuit het perspectief van het hoofdpersonage. Kossen-Groot weet vooral de emoties en angsten van Valerie goed in woorden te vatten.

Dan is het de beurt aan Langendoen met haar verhaal Smokkelwaar. Ook dit verhaal kent een vrouwelijk hoofdpersonage. Hilde is dierenarts en woont met haar vriend Floris op de Veluwe. Hilde maakt graag lange wandelingen in de fraaie omgeving met hun hond Noor. Tijdens een van die trips komen ze langs een afgebrand huis en is Noor plotseling verdwenen. Hilde gaat op zoek naar Noor.

Ook Langendoen vertelt haar verhaal vanuit het perspectief van de hoofdpersoon, maar laat het woord later aan Floris, waarbij zij overschakelt naar de derde persoon. Boeiende constructie. Ook Langendoen weet de spanning knap op te voeren en zelfs nog enkele plotwendingen in haar verhaal te verwerken.

Stervenskoud is een fijne bundeling van twee verhalen die beslist het lezen waard zijn.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi